Egentligen skulle den ha startat i somras men nu är trafiken med en elbuss som laddas trådlöst under färd. Det är projektet Smartroad Gotland som har anlagt en 1,6 kilometer lång elväg på ön. Nu har den börjat trafikeras av en Vy Flygbussarna med en elbuss från Higer. Projektet drivs av israeliska ElectReon i samarbete med en rad svenska partners, varav Vy Flygbussarna är en.
Smartroad Gotland är ett så kallat förkommersiellt demonstrationsprojekt som ska bygga kunskap och skapa möjligheter för kommande utbyggnad av elvägar i Sverige. Det är världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar på allmän väg. Smartroad Gotland stöds och finansieras av Trafikverket och leds av ElectReon AB, ett svenskt dotterbolag till det israeliska bolaget ElectReon Wireless.
Elvägen baseras på induktiv teknik som läggs under vägbanan och gör att fordonen kan laddas under färd. Det är det israeliska företaget ElectReon AB som har utvecklat denna nya teknik för att minska behoven av fossila bränslen för tunga transporter.
Trafiken med den eldrivna flygbussen skulle startats i sommar, men de nödvändiga tillstånden blev inte klara i tid.
I närmare ett år har en eldriven, tung lastbil trafikerat vägen i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen med en kraft på i genomsnitt 70 kW från vägen.
– Genom att visa hur en buss framgångsrikt kan kladdas medan den kör i verklig trafik som på Gotland, visar vi att det är klart att trådlösa laddlösningar kan ge städer bekvämare, kosteffektiva och hållbara sätt att skifta till en elektrisk framtid, säger Oren Ezer, vd för ElectReon.
Projektet kommer att avslutas till våren.
Lämna ett svar