Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyska Quantron in i elbusskampen

De första skisserna på Quantrons vision av sina produkter för 2025. Bild: Quantron.

Det tyska företaget Quantron aviserar nu att man själv planerar att bli en OEM, alltså tillverka elbussar och eldrivna lastbilar efter att hittills ha varit en leverantör till andra elfordonstillverkare. Quantron uppger att företaget kommer att utveckla såväl batterielektrisk som bränslecellsdrivna fordon med en utpräglad, egen identitet och design.

För Quantron har designen en central roll, inte bara estetiskt utan också för att åstadkomma bästa möjliga aerodynamiska egenskaper vilket i sin tur har en stor betydelse för fordonens energiförbrukning.

I designarbetet har Quantron knutit till sig två ledande designers. Det är Fabio Filippini som under sex år har lett designarbetet hos Pininfarina i Turin och den spanska designern Jaime Moreno och dennes företag Mormedi.

Quantron aviserar att man i ”en nära framtid” kommer att lansera en tolv meter lång låggolvsbuss för kollektivtrafik. Denna kommer att följas av en lätt lastbil och en tung lastbil för USA-marknaden, även dessa med samma design.

Bussen kommer att finnas i två versioner, en batterielektrisk som kan beställas från slutet av det här året och en bränslecellsdriven version från våren 2022 och som enligt företaget prismässigt kommer att ligga i nivå med konventionella dieselbussar.

Företagets vd Michael Perschke säger i ett pressmeddelande att Quantrons vision är att bli en världsledande leverantör av utsläppsfria globala transporttjänster och produkter.

– Därför måste designen på våra fordon vara i samklang med Quantrons DNA som står för ren, utsläppsfri teknik. Vår ambition är att våra hållbarhetsfokuserade kunder allra senast 2025 ska känna igen en produkt från Quantron vid första ögonkastet – ren, sofistikerad, högteknologisk och representativ för hållbara framtida transporter.

Batteribussen från Quantron kommer att ha en maxeffekt på 250 kW, ett vridmoment på 3 400 Nm och en batterikapacitet på upp till 422 kWh. Beronde på antalet batteripaket ger det enligt företaget en räckvidd på 160 – 280 kilometer.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)