Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elbuss och lätthybrid från Iveco

Vid en presskonferens i Milano har Iveco Bus avslöjat att man kompletterar sitt program av elbussar om något år. Foto: Ulo Maasing.

Iveco Bus kommer att introducera en ny elbuss, likaså lätthybridversioner av flera av sina gas- och dieseldrivna modeller. Det avslöjade företaget vid en pressträff i Milano. Domenica Nucera, nytillträdd chef för Ivecos bussverksamhet, aviserade också att Iveco Bus nu ska gå över till en ny affärsmodell, från att leverera produkter till att bli en tjänsteleverantör där digitalisering och uppkoppling är nyckelfaktorer.

Domenica Nucera, nytillträdd chef för Ivecos bussverksamhet. Foto: Ulo Maasing.

– Vi ska erbjuda kompletta persontransportlösningar med tonvikt på hållbarhet, sa Domenica Nucera på den internationella pressträffen i Milano.

Den nya, helelektriska buss som Iveco ska lansera är en lågentréversion av företagets storsäljare Crossway. De första exemplaren ska börja levereras 2023.

Iveco Crossway LE

Innan dess kommer lätthybrider för Ivecos befintliga stadsbussmodeller Urbanway, Crealis och Crossway LE, det vill säga lågentréversionen av Crossway.

Lätthybriden ska finnas för såväl gasdrift som för dieseldrift och ge bränslebesparingar på cirka 10 – 20 procent, mer för gasbussar än för dieselbussar. Iveco börjar ta order på lätthybriderna under hösten och vintern med leveransstart innan slutet av nästa år.

Någon helelektrisk version av klass II- eller klass III-bussar är däremot inte på gång hos Iveco Bus.

– Vi ser ingen efterfrågan på det. I regiontrafik finns dieseln kvar en tid och gasbussarna kommer allt mer. Däremot knappast elbussar, sa Stephane Espinasse, ansvarig för varumärket Iveco Bus. Inom Iveco finns ju också Heuliez bussar.

Samtidigt betonade Stephane Espinasse att hållbarhetsfrågorna under lång tid kommer att vara centrala inom transportindustrin och pekade på att Iveco Bus är en av de stora leverantörerna av gasbussar i Europa.

Ny i Ivecofamiljen: Daily Access CNG. Foto: Iveco Bus.

– Idag är 8 000 gasbussar från Iveco i trafik i Europa och tio procent av de regionbussar som såldes i Europa under det första halvåret var gasdrivna. I Frankrike var det 48 procent, framhöll Stephane Espinasse, dock utan att nämna att det stora flertalet av dessa bussar drivs av fossil naturgas, inte av biogas.

– Vi är också offensiva när det gäller elektromobilitet och har i vår produktportfölj Crealis som laddas under färd och E-Wayserien. Våra elbussar rullar i sju europeiska länder, vi har producerat 500 elbussar och har i år tolv procent av elbussmarknaden i Europa.

Vare sig den nya eldrivna versionen av Crossway LE eller lätthybriderna fanns på dock plats när Iveco visade upp delar av sin produktpalett på Alfa Romeos tidigare testbana i utkanten av Milano. Den enda riktiga nyheten var minibussen Daily Access CNG som visades första gången för några veckor sedan i franska Toulouse.

Daily Access CNG kompletterar Iveco Bus´ produktportfölj av stadsbussar och minibussar och kommer att finnas såväl i klass A-utförande som i klass I och klass II samt i längder från 7,1 till 8 meter. Kapaciteten är upp till 28 passagerare. Leveranserna inleds i början av nästa år.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)