Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Renault presenterar bränslecellsdriven minibuss

Renault har nu premiärvisat sin bränslecellsdrivna minibuss Master City Bus H2-TECH. Vid premiären i Paris visade Renault/Hyvia också sin mack för tankning av bränslecellsfordon. Foto: Hyvia.

Fordonstillverkaren Renault har nu premiärvisat den bränslecellsdrivna minibuss som man aviserade tidigare i år (klicka här). Bussen visas för första gången på mässan Salon des Maires i Paris den här veckan. Nästa år kommer nya Master City Bus H2-TECH att finnas ute på marknaden.

Bussen kan ta upp till 15 passagerare, varav nio sittande och sex stående samt är rullstolsanpassad. Den är en av tre bränslecellsdrivna versioner av Renault Master. De övriga två är avsedda för godstransporter. Samtliga är baserade på den batterielektriska versionen av Renault Master.

Nya Master City Bus H2-TECH är tänkt för servicelinjer, områdeslinjer och liknande trafik.

Den nya versionen av Renault Master lanseras under namnet Hyvia, ett företag som till hälften ägs av Renault och till hälften av företaget Plug Power som arbetar med nyckelfärdiga lösningar för bränslecells- och vätgasdrift. Hittills har Plug Power levererat över 50 000 bränslecellsystem. Bränsleceller och övrig utrustning tyill bussen ska tillverkas i Europa.

Renault/Hyvia kombinerar i praktiken batteridrift och bränslecellsdrift på ett sätt som närmast kan beskrivas som ett mellanläge mellan full bränslecellsdrift och en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Med bussen siktar Renault in sig på företag om kräver en längre räckvidd än för de batteridrivna versionerna av Master, men som vill ha ett emissionsfritt fordon.

Master City Bus H2-TECH är utrustad med en 30 kW bränslecell, ett batteri på 33 kWh och en vätgastank på 4,5 kilo vätgas vid ett tryck på 350 bar. Räckvidden på en tankning uppges till 300 kilometer.

Samtidigt som den nya bussen visades i Paris visade Renault/Hyvia en annan version av Renault Master på en transportmässa i Lyon – Renault Master Chassis Cab H2-TECH. Det var en version för godstransporter och avsedd att byggas på med olika godsutrymmen eller flak och med en transportkapacitet på upp till ett ton gods.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)