Nu kör vi igen! Det är namnet på en stor kampanj för att vinna tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken efter pandemin som nu har startats – inte i Sverige men i Finland. Det är det finska kommunikations-ministeriet samt motsvarigheterna till Trafikverket som tillsammans med kommuner, städer och aktörer inom kollektivtrafiken genomför kampanjen. Resandet i kollektivtrafiken i landet ligger alltjämt 30 – 40 procent under 2019 års nivå.
För några dagar sedan startade i Finland en riksomfattande kampanj för kollektivtrafiken, #NuKörViIgen, som genomförs i samarbete mellan olika myndigheter i landet. Kampanjen har också en egen hemsida (klicka här).
Bakgrunden till kampanjen är att antalet passagerare i kollektivtrafiken liksom i Sverige har minskat drastiskt under coronapandemin.
Enligt Transport- och kommunikationsverket (motsvarande Trafikverket) ligger antalet resenärer fortfarande i genomsnitt 30–40 procent lägre än 2019.
Fritidsresor är den reseform som återhämtat sig bäst i år. Efter att rekommendationen om distansarbete slopades i oktober väntas också resorna till och från arbete öka. Det kan dock ta flera år innan antalet passagerare återgår till samma nivå som före pandemin, bedömer de finska myndigheterna.
– Det är viktigt att återställa människors förtroende för kollektivtrafiken och öka antalet resenärer. Myndigheter och aktörer inom kollektivtrafiken arbetade bra tillsammans för att göra det möjligt att färdas på ett hälsosäkert sätt under pandemin. Jag är glad över att aktörerna i branschen har strävat efter att förbättra kundupplevelsen. Vi stöder dessa insatser med vår kollektivtrafikkampanj, som hälsar människor välkomna tillbaka till trygga arbets- och fritidsresor, konstaterar Finlands kommunikationsminister Timo Harakka.
Kampanjen #NuKörViIgen genomförs i samarbete mellan kommunikationsministeriet, Transport- och kommunikationsverket, Trafikledsverket och statsrådets kanslis kommunikationsinsats Finland fixar det.
Kampanjen har sitt ursprung i de möten mellan kommunikationsministern och aktörerna inom kollektivtrafiken som ordnades på distans sommaren 2020. Då uppstod idén till en första kampanj för att stödja hälsosäkerheten inom kollektivtrafiken. Den kollektivtrafikkampanj som nu inleds är en fortsättning på kampanjen sommaren 2020.
Kampanjen #NuKörViIgen syns och hörs i olika kommunikationskanaler i Finland – på webben, i radio och i sociala medier. Människor bjuds också in för att dela med sig av berättelser och bilder längs vägen genom att använda hashtaggen #NuKörViIgen i sociala medier.
Lämna ett svar