
FlixBus moderföretag FlixMobility räknar med att de första bränslecellsdrivna långlinjebussarna ska vara i trafik till 2024. Bild: Freudenberg.
Expressbussjätten FlixBus moderföretag FlixMobility siktar på att senast 2024 lansera Europas första vätgasdrivna långfärdsbussar. Tillsammans med ZF, mest känt för sina drivlinor och växellådor, samt det tyska företaget Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems, engagerar sif FlixMobility nu i ett forskningsprojekt som kallas HyFleet. Projektet syftar till att utveckla avancerade system för bränslecellsdrift som helt kan ersätta konventionella dieseldrivlinor och vara koldioxidneutrala. Därmed kan långväga resor bli helt emissionsfria, tack vare vätgasdriften.
Som en del i utvecklingsarbetet planerar FlixMobility att testa och sättar i trafik bränslecellsdrivna bussar i långväga trafik i Europa fram till 2024 med målet att sätta en ny standard för långväga busstrafik. Projektet har nyuligen fått löfte om stöd från det tyska transportdepartementet.
Med i projektet är också den tyska miljöorganisationen Atmosfair som är verksamt i femton länder och helt finansieras av privata intressenter och företag. Atmosfair har ett särskilt fokus på resor och i synnerhet affärsresor.
Enligt FlixMobility kommer också en europeisk busstillverkare att ansluta sig till projektet.
Redan miljövänligast
– Vi är stolta att vara en del av HyFleetprojektet och att tillsammans med Freudenberg och ZF utveckla den första bränslecellsdrivna långfärdsbussen i Europa fram till 2024. Bränslecellstekniken är en del av den gröna mobilitetsrevolutionen och ger busstillverkare en möjlighet att forma den framtida, hållbara mobiliteten, äger André Schwämmlein, grundare och vd för FlixMobility.
– Vi är helt i linje med EU:s och Tysklands mål när det gäller CO2-neutralitet och vi är redo att leverera. Det är fantastiskt att se att den tyska regeringen inser behovet av att transportsektorn skyndar på sin utveckling mot att komma bort från CO2-utsläpp och att man är redo att stödja kollektivtrafiken på vägen.
FlixMobility pekar på att långväga busstrafik redan idag är ett av de mest miljövänliga transportmedlen. Företaget framhåller att man i juli i år lanserade de första biogasdrivna FlixBuslinjerna, varav en i Sverige (klicka här). I Frankrike och Tyskland har FlixBus batterielektriska bussar i trafik likaså en långfärdsbuss med solpaneler. Nu vill företaget ta ytterligare ett steg mot hållbar mobilitet.
Enligt FlixMobility innebär varje resa på 400 kilometer med en långfärdsbuss en minskning av CO2-utsläppen med 6,6 kilo per passagerare jämfört med en bilresa.
– Men ännu finns inga helt CO2-neutrala långfärdsbussar i trafik. Det är anledningen till att FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems och ZF Friedrichshafen AG nu satsar på att utveckla en revolutionerande mobilitetslösning, förklarar FlixMobility.
500 kilometer per tankning
Man presenterar ett räkneexempel på en resa mellan München och Berlin i Tyskland där en bussresenär idag orsakar ett utsläpp av 26 gram koldioxid per kilometer, totalt 15,6 kilo CO2. Om resenären flyger uppgår CO2-ekvivalenterna till cirka 143 kilo. Men FlixMobility räknar med att de planerade bränslecellsbussarna kommer att reducera emissionerna med 100 procent, alltså till 0 gram koldioxidekvivalenter.
Idag finns bränslecellsbussar i stadstrafik i en del europeiska städer, däremot inga i långlinjetrafik. Det beror enligt FlixMobility på de särskilda krav som den långväg linjetrafiken ställer.
Bussar i FlixBus trafik kör ofta omkring 200 000 kilometer per år och sträckor på upp till drygt 1 000 kilometer peer dag med endast korta topp. Kör- och vilotidsbestämmelser gör att föraren måste ha rast efter 4,5 timmars körning eller , grovt räknat, efter 450 kilometer. Därför måste en buss klara minst 500 kilometer innan den behöver tankas. Det klarar bränslecellsdrift. Dessutom kommer inte tankningstiderna att vara längre för en vätgasdriven buss än för en dieselbuss. Därför kan bränslecellsbussar ersätta dieselbussar rätt av i framtidens FlixBusflotta.
Lämna ett svar