I samband med Nobina AB:s kapitalmarknadsdag på onsdagen presenterade företaget nya finansiella mål, nya affärsområden och strategiska mål med sikte på tillväxt. Enligt Nobina innebär det ett ökat fokus på Nobinas kärnverksamhet i Nobina Bus, men även de nya affärsområdena Nobina Care och Nobina Mobility.
De strategiska målen för Nobina är att maximera aktieägarvärde, att maximera företagets positiva effekt på miljö, resenärer och samhälle samt att ”göra det möjligt för våra medarbetare att sträva och leverera på Nobinas reselöfte med stolthet”.
Inom affärsområdet Nobina Bus, alltså bussverksamheten, är det en prioritet för företaget att växa i Norden, både när det gäller storlek och lönsamhet. Tillväxten ska ske dels organiskt, dels genom företagsförvärv i hela Norden. I det ingår att Nobina vill komma in i regioner där man idag inte är verksam. Även när det gäller sådant som ersättningstrafik, kommersiell trafik med mera är målet att växa.
Målet är att årligen växa med sju procent när det gäller nettoomsättningen, att ha en rörelsemarginal på 6,5 procent och att till aktieägarna dela ut minst 60 procent av nettovinsten.
Affärsområdet Nobina Care kom igång 2018 när Nobina köpte Samtrans som arbetar med färdtjänst, skoltrafik, sjukvårdsresor och social omsorg. Sedan dess har verksamheten vuxit genom köp av Telepass, Göteborgs Buss och danska Örslev, samtidigt som nya tjänster har kommit till. Bland annat har Nobina Care på flera håll i landet varit engagerat i arbetet med covid-testning i stor skala.
Även inom affärsområdet Nobina Care vill Nobina växa, både organiskt och genom att köpa andra företag. Tillväxten ska också ske genom att företaget erbjuder vårdtjänster och utvecklar de mobila vårdverksamheter som man startat upp under covid-19-pandemin.
Det tredje affärsområdet, Nobina Mobility, erbjuder en helhetslösning för mobilitet i appen Travis. Kollektivtrafik utgör kärnan i appen som även arbetar med partners till Nobina för att tillhandahålla transportsätt såsom elsparkcyklar och taxi för att kunna erbjuda resenärerna en omfattande ”dörr- till-dörr”-lösning. Huvudprioriteringen här är enligt Nobina ”att fortsätta utveckla nya och befintliga relationer med affärspartners, ett ökat fokus på att växa, bibehålla och dra nytta av kundbasen, samt vidareutveckla produktutbud och funktionalitet”.
Lämna ett svar