En storaffär i nordisk bussbransch blev klar på fredagen. Det är den svensk-finska investeringsfonden CapMan Infra som förvärvar Finlands största bussföretag, familjeföretaget Koiviston Auto. De nya ägarna siktar på att bussföretagets flotta av elbussar ska sexdubblas fram till 2026.
Koiviston Auto grundades 1928, har cirka 2 300 medarbetare och omkring 1 000 bussar. Företaget har 18 depåer på olika platser i Finland och transporterade 2019, före pandemin, omkring 85 miljoner passagerare. CapMan Infra är en nordisk investeringsfond inom infrastruktur. Ledningsteamet på tio personer sitter i Stockholm och Helsingfors. CapMan Infra är en del av CapMan med cirka 160 medarbetare i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo, London och Luxemburg och förvaltar idag tillgångar på 400 miljoner euro, cirka 4,1 miljarder kronor och är börsnoterat på Nasdaq Helsingfors.
Koiviston Auto arbetar med såväl upphandlad trafik som kommersiell sådan. Den upphandlade trafiken svarar idag för cirka 80 procent av omsättningen, medan den kommersiella enligt CapMan Infra visar på möjligheter till återhämtning efter pandemin. I den kommersiella trafiken kör Koivison Auto expressbussar under tre varumärken: Onnibus.com, Onnibus Flex samt Porvoon Liikenne.
Idag utgörs endast sex procent av de bussar som Koiviston Auto kör i upphandlad trafik av elbussar. CapMan planerar att utöka elbussflottan till mer än 220 bussar till 2026. Det motsvarar över 33 procent av de bussar som företaget använder i den upphandlade trafiken.
– Koiviston Auto har varit verksamt som ett familjeföretag i nästan hundra år. Innan vi beslutade att sälja gjorde vi en noggrann utvärdering av företagets framtid. Branschen är i förändring i och med en snabb elektrifiering. Nu är den naturliga vändpunkten för att förverkliga förändringen. CapMan Infra för in nya resurser till exempelvis nödvändigs investeringar i vagnparken, likaså värdefull expertis för att utveckla verksamheten, säger Antti Norrlin, styrelseordförande i Koiviston Auto.
Teamet i CapMan Infra har betydande erfarenheter av grön omställning i transportsektorn genom sin investering i det norska färjeföretaget Norled. Man har också erfarenhet från stora transportsystem och trafikföretag i Norden. En av medlemmarna i teamet, Torborg Chetkovich har exempelvis en mångårig erfarenhet från svensk kollektivtrafik där hon bland annat varit vd för nuvarande Transdev (tidigare Veolia Transport), MTR Sverige och Swedavia.
pe
Lämna ett svar