Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss och Skånetrafiken först med eldrivna regionbussar

På söndag sätts Sveriges första batterielektriska regionbussar i trafik av Bergkvarabuss och Skånetrafiken. Foto: Mikael Leijon.

Med början på söndag, den 12 december, kommer Skånetrafiken och bussföretaget Bergkvarabuss att vara först i Sverige med fullelektriska regionbussar i reguljär trafik. Bussarna är tillverkade av BYD och kommer att trafikera regionbusslinjer i Malmöregionen.

Den tekniska utvecklingen i den svenska kollektivtrafiken går just nu mycket snabbt och med ett stort fokus på omställning från fossila drivmedel till andra, hållbara drivmedel. Det är dock först nu som tekniken kommit så långt att den möjliggör långväga bussresor med fordon som drivs helt och hållet med el.

Laddning sker i depå via CCS-kontakt. Foto: Mikael Leijon.

– Som ett av Sveriges största bussbolag är det viktigt för oss att vi är med och leder utvecklingen inom branschen, vilket detta är ett bevis på. Kollektivtrafiken i Sverige är en viktig aktör i den klimatomställning vi behöver göra i samhället och jag är stolt över att Bergkvarabuss är med och bidrar i detta, säger Per Thorsell, vd på Bergkvarabuss.

– Jag är stolt över att vi är först ut i Sverige med regionbussar som går på el. Det ger en tystare och mer bekväm trafik både i städerna och på landsbygden, samtidigt som kollektivtrafikens utsläpp minskar, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne.

Bussarna är tillverkade av BYD och drivs till 100 procent med el som är märkt Bra Miljöval.

– För oss är det viktigt att vi levererar en säker, trygg och bekväm resa till våra kunder. Det är dock lika viktigt att vi som bussbolag tar ansvar för hela miljöaspekten kring resandet med våra fordon. Att elen som används för att ladda våra eldrivna bussar kommer från certifierade källor som exempelvis. vattenkraft och vindkraft är en självklarhet för oss, säger Olof Sjöstrand, kvalitets- och miljöchef på Bergkvarabuss.

Fakta om bussarna:

Fabrikat: BYD
Modell: BYD B15 – lågentré
Längd/bredd/höjd: 14,775 x 2,550 x 3,270 mm
Kapacitet: 55 stolar + 1 flexyta
Drivmedel: El
Storlek batteri: 563 kWh
Räckvidd: > 300 km/laddning
Laddning: Depåladdning. Laddare max 120 kW, buss max 2 x 100 kW
Tid laddning: 3:30 h vid 120 kW
Miljöfördelar: Inga avgasutsläpp, hög energieffektivitet, låg bullernivå, lågt underhållsbehov
Övrigt: 2st Sit-Safe barnstol i varje buss

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)