Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlösa fordon möts i Göteborg

Gör gemensam sak: en leveransrobot för gods och en autonom buss testas tillsammans i Göteborg. Foto: Johanneberg Science Park.

Till våren ska en leveransrobot och en självkörande buss testas tillsammans på Chalmers campus Johanneberg i Göteborg. Syftet är att undersöka hur person- och godstransporter kan samordnas i stadsmiljö – förarlöst. Hela 18 partnrs samverkar i projektet, bland dem bussoperatören Keolis och Västtrafik. Vinnova har beviljat fyra miljoner kronor till projektet inom innovationsprogrammet Drive Sweden.

Utgångspunkten för projektet är att allt fler av våra transporter i framtiden kommer att skötas av autonoma, självkörande, fordon. Det gäller inte minst den sista biten av en transport- eller leveranskedja – när människor ska ta sig från kollektivtrafiken till sin slutdestination eller varor ska fraktas från en transportcentral ut till slutkund. Dessa korta sträckor är ofta både dyra och miljöbelastande.

Under de senaste åren har två olika projekt testat självkörande, elektrisk skytteltrafik på Chalmers Campus samt autonoma godsleveranser som en del av Chalmers befintliga logistiksystem. Men vad händer när flera olika självkörande transportslag samexisterar i stadsmiljön? Det ska projektet Samverkande Autonoma Transporter (SAT) ta reda på under ett och ett halvt år framåt.

Arton projektpartners – däribland universitet, fastighetsägare, mjukvaru- och produktutvecklare samt andra aktörer inom stadsutveckling – ska tillsammans utforska frågan utifrån områden som fordonsteknik, transporteffektivitet, användarperspektiv, affärsmodeller och stadsutvecklingspotential. Besökare på campus Johanneberg blir del av projektet genom mer eller mindre aktiv interaktion med fordonen, när man rör sig på gatorna eller åker med minibussen från den ena till den andra sidan av campus.

— Tack vare det breda samarbetet kommer vi att kunna ta autonoma transporter ett stort steg framåt mot verklig implementering. Vårt mål i slutet av projektet är att ha en systemlösning med buss och robot samt en förberedande analys av hur den ska kunna implementeras i nya och befintliga stadsdelar, säger Per Sunnergren på Johanneberg Science Park som samordnat projektet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)