Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania lanserar ny Interlink LD

Scania lanserar nu en ny generation av Interlink. Foto: Scania.

Busstillverkaren Scania introducerar nu en helt ny generation av linje- och intercitybussen Scania Interlink. Nya Interlink har nytt chassi, ny kaross och en uppdaterad förarmiljö. Den nya generationen är upp till åtta procent bränsleffektivare och kan fås i många olika specifikationer vad gäller exempelvis längd, interiörlayout, bagageutrymmen, dörrkonfiguration, klassificering och drivlina. Bussen har avancerade säkerhetsfunktioner och nya tjänster som ökar tillgängligheten.

För tvåaxliga bussar ökar nu flexibiliteten när det gäller längden, från 10,9 meter upp till 13,3 meter. Detta gäller för alla drivlinor och drivmedelsalternativ.

– Det breda utbudet av drivlinor med låga koldioxidutsläpp bidrar också till mångsidigheten. Vi erbjuder alternativ för RME, HVO, diesel samt för hybridkombinationer. Utöver detta kan man få biogas eller naturgas i antingen flytande eller komprimerad form, säger Karolina Wennerblom som är produktansvarig på Scania Buses & Coaches.

Förarplatsen i nya Interlink. Foto: Scania.

Arbetsmiljö
Förarens arbetsmiljö har enligt Scania fått en ordentlig översyn med lättillgängliga reglage, förbättrad klimatanläggning och nya säkerhetsfunktioner. God sikt och snäv vändradie bidrar till en utmärkt körbarhet. Avancerade förarstödsystem (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) kommer att underlätta hanteringen av fordonet genom assisterad styrning (EAS) och bromsning. Tillsammans med Scania Zone, ett Scania-utvecklat geofencing-system, som hjälper föraren att hålla hastigheten vid exempelvis skolor, ger systemen en högre trafiksäkerhet med minskad risk för olyckor och därmed tryggare framfart på vägarna samt minskar sannolikt även reparationskostnader för operatören.

Nya Scania Interlink sparar upp till åtta procent bränsle genom effektivare motor och ny generation automatisk växellåda, liksom ny start-stopp-funktion och den adaptiva farthållaren. Den nyutvecklade indviduella framfjädringen ger förbättrad komfort samtidigt som lastkapaciteten ökar med 500 kg.

Interiören i nya Scania Interlink. Foto: Scania.

Säkerhet
Vid en krock deformeras nya Scania Interlink på ett sätt som minskar risken för skador på både förare och viktiga komponenter i frontpartiet. Därmed uppfylls också de frivilliga lagkraven för Front Impact Protection och Front Underrun Protection. Tillgängligheten gynnas också av att frontens hörn är enkla att byta, att bussen är smidigare att rengöra och inte minst av att den nu kan fås med Scanias flexibla underhåll baserat på realtidsdata från fordonet. Flexibelt underhåll är ett nytt underhållskoncept som erbjuds med nya generationen buss när man tecknar serviceavtal. Detta ger ökad uptime och sänker Total Cost of Ownership (TCO) för kunden.

Exteriört har nya Interlink ör underhåll, medan nya inredningsmaterial sänker ljudnivån. Den nya klimatanläggningen, med ett helt nytt styrsystem från Scania, förbrukar mindre energi i alla väder. Kombinerat med en ny ljus interiör bidrar allt detta till högre passagerarkomfort, framhåller Scania.

– Nya Scania Interlink kommer att tilltala bussföretag med höga krav, inte minst tack vare den goda miljöprestandan, avslutar Karolina Wennerblom.

Nya Scania Interlink är en del av Scanias helt nya bussprogram för stads- och intercitytrafik. Introduktioner sker löpande sedan 2019 och omfattar även uppdateringar, exempelvis av elfordonen som har fått förbättrad batterikapacitet och räckvidd.

Här är en film från Scania om nya Interlink:

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)