Rederiet Stena Line behöver anställa totalt 450 personer för årets sommarsäsong. Nu har rekryteringen inletts – digitalt. Merparten av den personal man behöver är servicevärdar och kockar men man har också behov av manskap som motormän och matroser. För första gången genomför Stena Line i år rekryteringsprocessen helt och hållet på distans, vilket möjliggör för bredare grupper att kunna söka.
Rekryteringen gäller rederiets åtta svenskflaggade fartyg i Göteborg, Halmstad och Trelleborg.
De allra flesta tjänsterna gäller jobb som servicevärdar. För dessa är det meriterande att ha tidigare erfarenhet av servicearbete, men inget krav, vilket innebär att det är instegsjobb som kan öppna dörrar till fartygsbranschen och framtiden. Stena Line erbjuder dessutom den grundläggande säkerhetsutbildning som krävs för jobb till sjöss gratis till alla som får anställning. Och den som trivs och vill fortsätta att jobba hos Stena Line kan vara kvar och arbeta som vikarie till hösten.
Rekryteringen sker för första gången helt och hållet på distans, genom telefonintervjuer samt digitala träffar. Vid dessa får var och en av kandidaterna bland annat presentera sig för Stena Lines chefer, beskriva sin syn på riktigt bra service och redovisa ett case där den gjort det lilla extra för gästen. I och med att rekryteringen är digital är det lätt att delta oavsett var i landet man bor, vilket också innebär att den stödjer Stena Lines mål om att eftersträva mångfald.
– Jag skulle vilja säga att vi kan erbjuda ett perfekt sommarjobb för många över 18 år eftersom schemat vanligtvis är förlagt till 1-2 veckors pass med motsvarande ledig – betald – tid däremellan. Man kan alltså varva jobb och betald ledighet hela sommaren. Det betyder också att det inte spelar någon roll var i Sverige man bor, utan det är möjligt att pendla till jobbpassen, säger Therese Vikström, People Manager Scandinavia, Stena Line.
Lämna ett svar