Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

2600 kilometer med batteridriven turistbuss

En helt batteridriven Van Hool CX45E turistbuss har testats med passagerare i trafik i USA. Prestanda imponerar. Foto: ABC Companies.

En batteridriven turistbuss från belgiska Van Hool körde nyligen en sträcka på 2 600 kilometer på USA:s västkust med passagerare. Färden gick från Newark, norr om San Francisco i Kalifornien till Seattle i delstaten Washington och åter. Det var Van Hools USA-representant ABC Companies som tillsammans med turistbussföretaget MTRWestern testade prestanda hos en fullelektrisk Van Hool CX45E.

Med på resan följde kunder till bussföretaget som fick en handfast demonstration av räckvidden för moderna elbussar, likaså av de möjligheter till laddning som finns tillgängliga längs en typisk resväg för turistbussar.

Det fanns laddstationer med regelbundna intervaller längs vägen, även om många av dessa inte riktigt var avsedda för laddning av så stora fordon som en turistbuss men ändå klarade att ladda bussen

Under resan användes genomgående publika laddstationer. I genomsnitt körde bussen 280 miles, cirka 430 kilometer, mellan laddningarna men ibland uppgick körsträckan till drygt 300 miles, det vill säga cirka 460 kilometer. Laddtiderna var kortare än väntat, i genomsnitt 2,5 – 3 timmar. Det beror på att batteriernas laddning aldrig gick under 65 procent på varje delsträcka, vilket i sin tur förklaras av energitätheten i batteripaketen från Proterra Powered.

Den genomsnittliga hastigheten var enligt ABC Companies 54 miles i timmen, drygt 80 km/tim, och färden gick delvis på kuperade vägar och i en genomsnittstemperatur på nästan tretton grader C. Den totala energiförbrukningen uppgick till 3400 kWh. Motsvarande dieselbuss skulle ha förbrukat 992 liter diesel enligt ABC Companies.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)