
Tyska Quantron presenterade på onsdagen sin helt nya batteridrivna stadsbuss Cizaris. Foto: Quantron.
Tyska Quantron premiärvisade på onsdagsförmiddagen i Augsburg sin helt nya elbuss Cizaris. Det är en tolvmeters batteridriven stadsbuss och företaget uppger att man inledningsvis kommer att fokusera på en marknadslansering i Skandinavien, Östeuropa, Sydeuropa och Mellanöstern. Nästa år kommer en bränslecellsdriven version av bussen.
Quantron Cizaris finns med två och tre dörrar på 1200 mm bredd och upp till nio olika interiöralternativ med 24 – 35 sittplatser och en total kapacitet på 81 – 95 passagerare, beroende på vilket batteripaket kunden väljer.
Invändigt är bussen luftig med en takhöjd på 2,45 meter. Bussen har låggolv fram till mittdörren. För tvådörrarsversionen finns fyra olika möbleringsalternativ, för tredörrarsversionen fem olika alternativ. Luftkonditioneringen utgörs av en värmepump/AC från Valeo på 33 kW och Quantron framhåller att systemet har antivirala filter som tillval.
Förarplatsen är upphöjd så att föraren möter de påstigande resenärerna i ögonhöjd. Förarstolen kommer från Grammer, alternativt Isringhausen. Backspeglarna är digitala och som en av få stadsbussmodeller har Cizaris också en separat frontkamera med stor monitor som är monterad framför föraren över framrutan.
Bussen är utrustad med litiumjärnfosfatbatterier som kan fås med en batterikapacitet på 242 – 424 kWh. Batterierna är takmonterade och kan laddas med 65 – 150 kW laddare på två – fem timmar vilket räcker till 220 – 370 kilometers körning i medelsvår trafik (eSORT 2). Motorn är en synkron, vattenkyld centralmotor från DANA/TM4 och med en maxeffekt på 245 kilowatt.Vridmomentet är som högst 3 329 newtonmeter.
På den kommande bränslecellsmodellen blir drivlinan enligt Quantron ännu kraftfullare.
Lämna ett svar