SL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Stockholm, överträffade förväntningarna under pandemiåret 2021 enligt siffror från Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Rekordmånga resenärer var nöjda med SL-trafiken och om man räknar bort pandemins effekter på ekonomin gjorde SL ett resultat på plus 681 miljoner kronor i förhållande till budget. Det är 277 miljoner över resultatkravet.
SL-trafiken har körts i full omfattning hela 2021. Som mest var resandet uppe på 73 procent av 2019 års resande i november månad. Detta vände ned i december efter det att Folkhälsomyndigheten återinfört ett antal rekommendationer för att bromsa smittan varav delar berörde kollektivtrafiken. Sammantaget över året var antalet genomsnittligt påstigande en vanlig vardag 1,76 miljoner. Till följd av smittspridningen i regionen, restriktioner och rekommendationer från myndigheter, uppgick resandet år 2021 till drygt 60 procent jämfört med ett normalår.
Resultatet för Trafikförvaltningen uppgår till +681 miljoner kronor, borträknat covid-effekter vilket uppgår till 277 miljoner kronor över resultatkravet.
Räknar man in covideffekterna uppgår SL:s resultat – 1 851 miljoner kronor. Biljettintäkterna understiger budget med totalt 3 684 miljoner.
– Ett starkt SL som levererar över förväntan. Det är resultatet av hårt arbete, mycket slit och imponerande insatser från medarbetare, operatörer och entrepenörer. Pandemins andra år har knappt märks av för resenärerna och det ska våra hjältar till medarbetare ha tack för, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
SL svarar för omkring hälften av landets kollektivtrafik.
Lämna ett svar