Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bilden av polisens passhaveri

Polisens passhantering har havererat. I vissa län får man vänta till i december för att söka nytt pass eller nationellt ID-kort. Foto: Ulo Maasing.

Polisens passhantering har totalhavererat. Den som bor i fel del av landet kan få vänta till början av december för att kunna söka nytt pass eller nationellt ID-kort. Det visar en kartläggning som bussmagasinet.se har gjort. Läget är således betydligt värre än vad Didrik von Seth, generalsekreterare i SRF (Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen) bedömde tidigare i helgen (klicka här). För bussresearrangörer och för den övriga resebranschen innebär det en tuff utmaning och att återhämtningen efter pandemin bromsas avsevärt. Till det kommer effekterna av det ryska angreppskriget mot Ukraina.

Bussresearrangörer som vi talade med på Busstorget i Tylösand under torsdagen och fredagen vittnade om hur kunder som ville resa med dem inte kunde boka eller avbokade resor. Anledningen: De fick inte fram nya pass i tid.

Vi har kartlagt hur det ser ut i landet, län för län. Värst är det i Östergötland, där det inte går att ansöka om nytt pass förrän den 16 december. Och då tar det sannolikt också flera veckor därefter innan man har sitt pass i handen. På flera andra håll i landet sträcker sig också väntetiderna in i december. Bäst chans att få nytt pass ”snabbt” finns i Norrbottens län, där det när vi gjorde kartläggningen gick att få en tid den 10 maj. Men då måste man åka till Gällivare och det fanns bara en tid som säkert är bokad när detta publiceras söndag kväll.

Vi gjorde kartläggningen tidigt på söndagskvällen. Sannolikt har en del av de tider vi då fann bokats upp redan innan den här artikeln publiceras. Kanske gäller det alla tider.

Genomgående var det också att de tillgängliga tiderna fanns på mindre orter i respektive län, aldrig på den största orten eller någon av de större – med undantag för Gotlands län där det bara finns en passexpedition – i Visby.

Så här såg läget ut tidigt på söndagskvällen när det gäller tidigaste möjlighet att ansöka om pass, län för län:

Blekinge län: 20 oktober
Dalarnas län: 12 september
Gotlands län: 8 oktober
Gävleborgs län: 31 oktober
Hallands län: 5 december
Jämtlands län: 11 juli
Jönköpings län: 6 december
Kalmar län: 14 oktober
Kronobergs län: 17 oktober
Norrbottens län: 10 maj
Skåne län: 27 oktober
Stockholms län: 29 september
Södermanlands län: 20 september
Uppsala län: 19 september
Värmlands län: 15 september
Västerbottens län: 8 augusti
Västernorrlands län: 16 augusti
Västmanlands län: 19 september
Västergötlands län: 3 oktober
Örebro län: 31 oktober
Östergötlands län: 16 december

Datumen ger dock inte hela bilden. Exempelvis fanns det tidigt på söndagskvällen i Jämtlands län endast tider i Strömsund, i Jönköpings län den 6 december endast i Eksjö och i Kalmar län den 14 oktober endast i Oskarshamn.

I Norrbottens län fanns en enda tid den 10 maj, i Gällivare. I Västernorrlands län fanns två tider den 16 augusti, båda i Örnsköldsvik, medan de tider som fanns i Västerbottens län den 8 augusti gällde Storuman och Vilhelmina.

I Västra Götalands län fanns det den 3 oktober en enda tid. I Stenungsund.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

2 kommentarer »

  1. Tyvärr lägger man hela skulden på Polismyndigheten.

    Det är de som inte tagit tag i sitt passbyte som skall hängas ut. Hade de bokat sin tid i god tid innan passet gick ut hade troligen inte denna hysteri blivit av. Att skylla på att jag skall inte resa under pandemin är inget giltigt skäl för att skjuta på sin ansökan, har aldrig hör talas om någon som skjuter på körkortsansökan för att de inte tänker köra bil på ett halvår!

  2. Kan bara instämma. Polismyndigheten kan ju inte vara nyanställa mängder med folk på kort tid. Är ju även kostnader förknippade med utbildning mm. Tycker att massmedia mfl. parter skjutit snett.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)