Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtidsspaning om turistbussar när Busstorget öppnade

Busstorget inleddes på torsdagen med cirka 230 deltagare. Foto: Ulo Maasing.

Busstorget, bussresebranschens årliga mötesplats, är nu igång med 2022 års upplaga på Tylösand i Halland. Omkring 230 deltagare finns på plats, bussföretagare och bussresearrangörer men också leverantörer till branschen, från busstillverkare till bokningssystem. Det första seminariet på årets Busstorg ägnades åt framtidsspaning kring hur framtidens turistbuss drivs.

Busstorget 2022 hålls i en tid då den av pandemin sargade bussresebranschen just har börjat återhämta sig, samtidigt som den möts av alla de konsekvenser som Rysslands angrepp på Ukraina för med sig.

Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg tog i sin välkomsthälsning också upp de senaste årens utmaningar för branschen, samtidigt som han uttryckte sin stolthet över de insatser branschen gör för att hjälpa Ukraina och flyktingar från landet.

– Vi har under de senaste åren visat att vi kan ställa om. Och kanske kan vi göra något positivt av de skenande bränslepriserna, få fler att välja bussen. Prishöjningarna behöver inte bara synas på kostnadssidan. Läget kan kanske också bidra till att biodrivmedlen blir viktigare.

Framtidens drivmedel för turistbussar diskuterades av fr v Jonas Pettersson, Volvo, Pär Wik, Daimler Buses, Jörgen Westh, Svenska Neoplan samt Lars-Olof Gunnarsson, VDL. Foto: Ulo Maasing.

Hörnpelare
Framtidens drivmedel för turistbussar togs också upp på Busstorgets första seminarium. Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden, pekade på tre megatrender som påverkar utvecklingen inom fordonsbranschen: uppkoppling och automation, renare drivlinor och delad mobilitet.

– Utvecklingen idag går för sakta för att målet om en 70-procentig utsläppsminskning ska nås till 2030. För att lyckas måste vi rikta in oss på tre hörnstenar, elektrifiering, biodrivmedel och transporteffektivitet framhöll han och konstaterade att elektrifieringen av personbilarna går snabbt.

Även när det gäller bussarna har det börjat gå undan – men det gäller stadsbussar. 2019 registrerades 98 elbussar i Sverige vilket gav dem en marknadsandel på 7,4 procent. I fjol var siffrorna 179 elbussar och 24,6 procents marknadsandel och hittills i år har elbussarnas marknadsandel uppgått till 32,1 procent.

– För turistbussarna kommer biodrivmedlen att vara den viktigaste pusselbiten, men det krävs långsiktiga spelregler, betonade Anders Norén.

Vätgas
Pär Wik från Daimler Buses menade att vätgasdrivna bränslecellsbussar är en attraktiv utvecklingsväg.

– Fördelarna är stora. Nollutsläpp, snabbt att tanka och ett högre energiutnyttjande än diesel.

Scanias Rutger Hörndahl betonade att det inom EU förbereds flera nya regelverk för nollemissionszoner och tunga fordon.

– En oro vi möter hos våra kunder är att express- och turistbussarna blir bortglömda när det talas om nollemissionszoner. Det är också viktigt att etablera en laddinfrastruktur för bussar som drivs av el eller grön vätgas. Om man inte satsar på grön vätgas kan bränslecellsbussarna ha en betydande negativ miljöeffekt, sa Rutger Hörndahl.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, är moderator på Busstorget 2022. Foto: Ulo Maasing.

Eldrivna turistbussar
Lars-Olof Gunnarsson från VDL förklarade sig vara övertygad om att elbussarna kommer även för turisttrafiken. Det är, menade han, en fråga om energieffektivisering och ett resultat av en snabb utveckling av batterierna.

– På ett par år har vi gått från en batterikapacitet på 170 kWh till 700 kWh i bussar och utvecklingen fortsätter. Om ytterligare några år kommer vi att ha eldrivna turistbussar på marknaden. Till en början kommer det att handla om befintliga modeller som har utvecklats för eldrift, men om ett par år kommer vi att få se helt nyutvecklade turistbussar för eldrift, menade Gunnarsson.

Jonas Pettersson från Volvo Bussar menade att utvecklingen kommer att ändra dagens affärsmodeller för bussföretagen. Det blir mer av att hyra och mindre av att äga.

– Vi ser på att bussföretagen kan hyra bussar per kilometer under en tid på 3 – 5 år. Det ger dem en möjlighet att mer än idag ha skilda bussar för olika uppdrag. Man kommer inte att köra till Österrike med samma buss som man använder för att transportera en skolklass på utflykt.

– Samtidigt blir begagnatmarknaden mycket viktigare, både för företagen och för busstillverkarna.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)