Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenska bussar framme vid Ukrainas gräns

Nordia Buss mötte ett välorganiserat team som laste om de förnödenheter man hade med sig till Polen för vidare transport till Lviv i Ukraina. Foto: Tony Eriksson.

Flera av de svenska bussar som har kört ner till gränsen mellan Polen och Ukraina har anlänt dit. Det gäller bussar från Nordia Buss, Falcks Omnibus och Flexbuss/Dacke Buss. På väg mot gränsen är i skrivande stund, sent torsdag kväll, även Ekmanbuss från Stockholm och skånska Röke Buss. Det kan säkert vara fler som vi på bussmagasinet.se inte känner till. Vid halv elvatiden på torsdagskvällen talade vi med Tony Eriksson som tillsammans med tre förare och två bussar från bohuslänska Nordia Buss kom fram till den lilla polska staden Przemysl under torsdagen.

Przemysl ligger en knapp mil väster om gränsen mellan Ukraina och Polen. Teamet från Nordia anlände till Gdynia på morgonen och körde sedan direkt mot gränsen.

– Det har gått bra hela vägen. När vi kom fram tog vi kontakt med en person och sedan gick det väldigt snabbt och effektivt att lasta om de förnödenheter som vi hade med oss på lastbil. Allt var väl organiserat. Det var säkert femton personer som hjälpte till, killar och tjejer, yngre och äldre, polacker och ukrainare. Alla jobbade i god anda, berättar Tony Eriksson.

I Przemysl lastades förnödenheterna om i ett trailerekipage och ett plåtskåp. Foto: Tony Eriksson.

– Vårt gods lastades på ett trailerekipage och ett plåtskåp, och kördes sedan in i Ukraina till den västukrainska staden Lviv.

Staden ligger cirka åtta mil in i Ukraina och har cirka 750 000 invånare.

Det polska åkeriföretag som teamet från Nordia träffade berättade att de bara under torsdagen hade kört tio 15-meters trailers till Lviv. Men allt fraktas inte dit, annat fördelas på gränsorterna i Polen.

Här lastas förnödenheter om från buss till trailer. Foto: Tony Eriksson.

Även torget i Przemysl fungerade som en uppsamlingsplats.

– Trots att det är mörkt kunde jag se en del turistbussar där, och just nu kom faktiskt också en ukrainsk buss. Jag trodde det skulle vara värre att komma ner, men här är inget kaos, berättar Tony.

Han kan också berätta om många känslomässigt starka upplevelser och möten.

– Vi mötte till exempel en ukrainsk man som skulle köra in i landet för att hjälpa sin sängliggande, sjuka mor. Han kommer att bli kvar i Ukraina och ta till vapen. Män mellan 18 och 60 års ålder får inte lämna landet.

Andra individuella insatser finns det också.

– En av förarna träffade en dansk som hade packat väskan full med powerbanks och flugit till Warszawa. Där hyrde han en bil för att köra till gränsen för att dela ut powerbanks till flyktingar så att de kunde använda sina mobiltelefoner och hålla kontakt med anhöriga, berättar Tony.

Med sig på hemresan fredag morgon kommer de att ha flyktingar som vill till Sverige.

– Tyvärr kommer det nog inte att bli så många som vi har plats till. Vi har en lista som en del har skrivit upp sig på, och vi ska också hämta några flyktingar som har tagit sig längre in i Polen. Men det har nog inte nått ut att vi finns här och kan erbjuda transport till Sverige.

Därför kommer en av bussarna att ställas upp klockan fem på fredagsmorgonen med en skylt för att fler flyktingar ska ha möjligheten att resa till Sverige.

Läs även våra artiklar om Nordia Buss inför resan till Polen (klicka här) samt om Flexbuss/Dacke Buss insats för att hjälpa flyktingar från Ukraina (klicka här).

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)