Från olika håll i landet strömmar nu rapporter in om bussföretag som engagerar sig i att hjälpa flyktingar från Ukraina. Igår, tisdag, kunde vi rapportera om hur FlexBuss Sverige skickar ner två av sina turistbussar till gränsen mellan Polen och Ukraina och transporterar ned förnödenheter och erbjuder flyktingar fri resa till Sverige (klicka här). Men Flexbuss är inte ensamt om att vilja hjälpa ukrainare som drabbats hårt av det ryska angreppet på deras land.
I likhet med Flexbuss har bohuslänska Nordia Buss startat en hjälpinsats i blixtfart. På onsdagseftermiddagen kör två av företagets turistbussar mot Polen, via Karlskrona och Gdynia.
– Jag blev kontaktad i måndags eftermiddag och tillfrågad om vi kunde ställa upp och hjälpa till, berättar företagets vd och ägare, Per Nordin.
Både bussföretaget och de förare som kör ställer upp helt ideellt.
Det var en tidigare kollega i bussbranschen och samarbetspartner sedan 25 år som hörde av sig – Tony Eriksson. Han driver idag ett åkeri, men hade fram till 2003 också ett bussföretag i Göteborg. Alltjämt arrangerar Tony en del bussresor och då är det Nordia Buss som kör.
– Jag och min fru var i söndags i Sjömanskyrkan i Göteborg för att lämna en del kläder till deras insamling för Ukraina. Vi blev mycket tagna när vi såg hur människor strömmade till för att hjälpa och när vi mötte de ukrainare som tog emot och hanterade hjälpen. Det var en mycket känslosam upplevelse, berättar Tony Eriksson för bussmagasinet.se.
– Då skrev jag upp mitt namn och berättade att jag kunde hjälpa till med transporter. När jag sedan kontaktade dem igen i måndags och frågade vad de behövde för hjälp fick jag beskedet ”ju större desto bättre”. Först tänkte jag på ett trailerekipage, men senare föll valet på buss. Jag tog kontakt med Per Nordin som genast ställde upp med två bussar.
Fyra förare kör insatsen. Förutom Tony Eriksson själv ställer också tre bussförare från Nordia upp ideellt.
En utmaning har varit att ordna så att de flyktingar som reser upp med bussarna har någonstans att bo och får hjälp till sin försörjning. De har rätt att stanna i Sverige under 90 dagar innan de måste söka uppehållstillstånd eller asyl.
– Jag tog kontakt med Göteborgs stad, men kommunen har varit oerhört seg och jag har inte fått något svar från dem utan bara kopplats runt. Däremot har privatpersoner börjat höra av sig och berätta att de kan ta emot flyktingar och deras barn. Civilsamhället agerar mycket snabbare än det offentliga i en sådan här situation, konstaterar Tony Eriksson.
När detta skrivs vet han ännu inte resans slutmål. Däremot är Tony Eriksson beredd på starka upplevelser när bussarna kommer fram till den polsk-ukrinska gränsen.
– Jag är inte orolig för säkerheten. Men jag inser att vi kommer att möta många människor som är väldigt ledsna och skakade.
Bussmagasinet hoppas kunna återkomma med rapporter från resan.
Ett annat svenskt bussföretag som gör en insats för Ukraina är Falcks Omnibus i Gällivare. Strax efter midnatt, natten till onsdagen gick en av företagets bussar, bemannad med två förare ner mot den polsk-ukrainska gränsen. Bussen går under Röda Kors-flagg och på återresan till Sverige ska barn från flyktinganläggningar erbjudas plats.
Även den internationella expressbussjätten FlixBus engagerar sig i att hjälpa ukrainare på flykt från den ryska ockupationen och krigföringen. FlixBus har varit verksamt i Ukraina sedan 2019 och betjänade tills nyligen 29 ukrainska destinationer, Företaget har 32 anställda vid sina kontor i Kiev och Charkiv, de två ukrainska städer som den ryska militären nu riktar hårda angrepp mot.
FlixBus har satt in extrabussar från städerna Przemyśl och Rzeszów och erbjuder flyktingar fria resor på sina busslinjer. Själva bokningen kan göras av resenären själv eller av någon vän eller anhörig. På FlixBus´ svenska hemsida finns anvisningar för hur bokning görs (klicka här).
Lämna ett svar