Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

130 000 betalkortsblipp i Stockholm varje dag

Närmare 80 000 resenärer köper bortåt 130 000 enkelbiljetter varje dag i SL-trafiken och betalar genom att blippa sitt betalkort. Foto: Mastercard.

Att blippa sitt betalkort för att resa med kollektivtrafiken har snabbt blivit mycket populärt i Storstockholm. Idag köper närmare 80 000 resenärer i SL-trafiken nästan 130 000 enkelbiljetter varje dag genom att blippa sitt kontaktlösa betalkort. Nu premierar kortföretaget Mastercard resenärer som blippar betalkortet genom att donera 50 000 träd.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) har resenärerna i SL-trafiken efter pandemin ändrat hur de köper sina biljetter. Försäljningen av enkelbiljetter har ökat kraftigt, likaså användningen av betalkort på bussar och i spårtrafiken. En tredjedel av de SL-resenärer som köper enkelbiljett gör det genom att blippa sitt betalkort på bussar och i spärrar.

– Kontaktlösa betalningar kommer fortsätta vara det populäraste sättet för SL:s resenärer att resa med enkelbiljett. Återkopplingen från kunder är mycket positiv, det är ett uppskattat sätt att resa. Att vi har en unik möjlighet att erbjuda rabatterat pris om man ställer in betalkortet i förväg är också uppskattat eftersom alla kan nyttja tjänsten. Att Mastercard nu väljer att donera träd för att säga tack till alla som väljer det hållbara sättet att resa ser vi som ett fint initiativ, säger Charlotte Modig, Senior Business Manager för kort och betalningar på SL.

Träddonationen gör Mastercard via sitt partnersbaserade hållbarhetsprogram Priceless Planet Coalition, med målsättningen att plantera 100 miljoner träd till 2025.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)