Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny kundportal från Volvo Bussar

Volvo Bussar lanserade på torsdagen en ny kundportal, Volvo Connect. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar lanserade på torsdagen en ny kundportal där företaget har samlat tjänster och information som operatörer och bussägare kan nå med en enda inloggning. Portalen, Volvo Connect, erbjuder enligt Volvo en ny uppsättning verktyg för att öka produktivitet, drifttid och säkerhet. Med systemet utvecklar Volvo Bussar uppkopplade bussar ytterligare.

En hel del av tjänsterna i Volvo Connect är inte nya utan har funnits tidigare hos Volvo Bussar, men nu har de samlats på ett ställe. Det kan gälla rapporter, information i realtid om bussens status, förares körsätt, verkstadstjänster och digitala staket där Volvos system heter Zone Management. Det gör det exempelvis möjligt för operatören att begränsa hastigheten i vissa förutbestämda zoner eller göra att hybridbussar på vissa sträckor endast kan köras på el.

Vid lanseringen av den nya portalen presenterade Volvo Bussar spektakulära siffror på hur Zone Management kan förbättra trafiksäkerheten. I den brasilianska staden Curitiba minskade således trafikolyckorna med 50 procent när Zone Management användes till att begränsa hastigheten på vissa BRT-sträckor.

Volvo Connect gör det enligt Volvo möjligt för trafikledare, fordonsansvariga och andra att övervaka bränsle- och energieffektivitet med mera.

Varningar, meddelanden, positionsuppgifter och tidigare händelser finns alltid till hands i systemet, vare sig det är på operatörens kontor eller på mobila enheter utanför kontoret. Med några få klick kan siffror i en omfattande rapport spåras tillbaka till särskilda händelser eller trender för fortsatta analyser.

– Genom att samla tjänster och information i en enda portal gör vi det enklare för våra kunder att förbättra drifttiden, produktiviteten och säkerheten, säger Dan Pettersson, Senior Vice President vid Volvo Bussar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)