
Den totala körsträckan för svenska bussar minskade under både 2020 och 2021, men personbilarnas körsträcka ökade. Arkivbild: Ulo Maasing.
Den totala körsträckan för personbilar i Sverige ökade i fjol med två procent, men minskade med lika mycket för bussarna. Det visar ny statistik från Trafikanalys. Siffrorna bekräftar att busstrafiken drabbades hårt till följd av covid-19-pandemin.
Under 2020 sjönk den totala körsträckan för bussarna med hela nio procent, jämfört med året innan. Nergången fortsatte i fjol med ytterligare två procent. Den totala körsträckan för svenskregistrerade bussar är nu kortare än under 2020, konstaterar Trafikanalys.
Bussarnas totala körsträcka minskade på grund av att färre bussar var i trafik under året. Den genomsnittliga körsträckan per buss var däremot i stort oförändrad i fjol jämförd med 2020, 4 973 mil.
Körsträckan för alla svenskregistrerade personbilar var däremot två procent längre förra året än 2020. Mätt per bil uppgick den genomsnittliga körsträckan till 1 112 mil förra året. I praktiken visar siffrorna att busstrafiken har tappat marknadsandelar till bilen under pandemin.
Men trots ökningen de senaste åren har den genomsnittliga körsträckan för personbilarna minskat med 16 procent eller 205 mil sedan toppnoteringen från 2008.
Även lastbilarnas körsträckor ökade, tunga lastbilar med fyra procent och lätta med tre procent.
Lämna ett svar