Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Polisen vill stoppa robotbokningar av passtider

Polisen försöker nu stoppa massbokningar av tider för passansökningar. Foto: Ulo Maasing.

Polisen vill försöka stoppa massbokningar av tider för att söka nytt pass. De långa väntetiderna har blivit ett svårt problem för bussresearrangörer och övrig resebransch eftersom kunder bokar av eller avstår från att boka resor därför att de inte får fram ett giltigt pass i tid. I en kartläggning län för län som bussmagasinet.se gjorde nyligen (klicka här) visade vi att det i en del län är väntetider på nio – tio månader för att söka nytt pass. En del av trycket på passexpeditionerna förklaras av att passtider bokas upp av personer som inte själva behöver pass – och sedan säljs vidare. Polisen försöker nu stoppa detta.

För att förhindra massbokningar av tider som sedan säljs och bokningsskript som över tid blockerar bokningar för de som söker tider på vanligt sätt inför nu polisen en funktion som försvårar sådana bokningar.

– Möjligheten att begränsa skript som bokar upp tider gör att alla får samma möjligheter att få en tid oavsett vilka förutsättningar man har, säger Magnus Roglert, enhetschef på Polismyndighetens rättsavdelning.

Polisen varnar också för att det även finns risker med att köpa bokade tider. Till exempel kan samma tid ha sålts till flera personer.

– För att motverka försäljning av tider är det obligatoriskt att vid tidsbokning ange för- och efternamn på den eller de personer som behöver ansöka om pass. Namnet kan inte ändras i efterhand, säger Magnus Roglert.

Om namnet i en bokning inte stämmer överens med namnet på den som vill ansöka om pass framhåller polisen att man inte kan garantera att ansökan kan göras på den angivna tiden. Det här framgår nu även i tidsbokningssystemet.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)