Nu på lördag, den 21 maj, öppnar det nya Spårvägsmuseet i Stockholm. Där kan besökarna uppleva hur kollektivtrafiken i Stockholmsområdet har utvecklats under många år. Trots namnet är museet ingalunda bara ett spårvägsmuseum, utan speglar kollektivtrafikens och Stockholms utveckling under århundraden, från 1600-talets rodderskor till dagens moderna kollektivtrafik.
Spårvägsmuseet grundades redan år 1920 och museet har sedan dess legat på flera olika platser i Stockholm. Det var senast beläget på Södermalm, i ett bussgarage. Museet stängde i september 2017, eftersom garaget skulle rivas. Efter fem år öppnar nu Spårvägsmuseet åter i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.
– Det viktigaste har varit att skapa ett museum som är innehållsrikt och roligt – det är genom lekfullheten vi tror att vi bäst skapar förståelse och intresse för hur kollektivtrafiken, och Stockholm, utvecklats över tid, säger Eva Ramberg, museichef.
I museet finns en stor samling av föremål som visar kollektivtrafikens historia, med allt från fordon till biljettkiosker och reklamaffischer. Utöver museiföremål finns det mycket för besökarna att göra – till exempel får de testa att köra spårvagn och buss, åka minitunnelbana, och utmana sig själva att springa snabbare än ett av de gamla fordonen.
– Det är många som har jobbat hårt under flera år för att skapa det nya museet och det har verkligen gett resultat. Det ska bli så kul att få säga välkommen tillbaka, till alla vuxna och barn som längtat, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för AB SL och Waxholmsbolaget.
Till museet tar man sig smidigt med bussar, tunnelbanans röda linje eller pendelbåtlinje 80. Museet ligger i en varsamt renoverad industribyggnaden, ritad av arkitekten Ferdinand Boberg och färdigställd 1897 – Hus 9 i Gasverksområdet nära Ropsten.
Lämna ett svar