Den spanska busstillverkaren Irizar presenterade på torsdagsförmiddagen en ny generation av sin modell Irizar i6S. Nya Irizar i6S Efficient är lättare, bränslesnålare och har mindre utsläpp än den tidigare generationen av i6S Efficient. Beroende på marknad kommer bussen under året att lanseras för olika drivmedel och den är även förberedd för att kunna produceras i en helt emissionsfri version.
Vid den digitala presentationen av bussen framhöll Irizars vd Rafael Sterling att den nya generationen av i6S har en bränsleförbrukning som är upp till tretton procent lägre än föregångarens. Även emissionerna minskar lika mycket.
En viktig förklaring till den kraftigt minskade bränsleförbrukningen är att Irizar har lagt ner ett stort arbete på att förbättra bussens aerodynamiska egenskaper.
Både fronten och taket har modifierats delvis, likaså bakpartiet, vilket minskar luftmotståndet. Den aerodynamiska koefficienten, eller luftmotståndskoefficienten, har minskat med 30 procent.
Till de bättre aerodynamiska egenskaperna bidrar också att de traditionella backspeglarna som alternativ också kan bytas ut mot digitala, vilket enligt Irizar gör att speglarna täcker in en större yta bakåt och ger föraren en bättre överblick över bussens omgivning.
Irizar har också lyckats pressa vikten på i6S Efficient med hela 950 kilo. Företaget uppger att man har analyserat och minskat vikten på varje komponent i bussen, bland annat genom att använda specialstål och lättare kompositmaterial. Samtidigt har viktfördelningen och därmed också väghållningen förbättrats.
Nya Irizar i6S kan fås i längder från 10,8 till 14,9 meter och med två eller tre axlar.
Fyra olika motoralternativ (Euro 6-E) finns för diesel-, biodiesel- och HVO-drivna bussar. De har en effekt på 408, 449, 483 respektive 530 hk.
Som växellåda kan kunden välja mellan sexväxlade automatiska ZF Ecolife Coachline och Traxons tolvväxlade automatiserade manuella låda. ZF levererar också axlarna.
i6S kan, förutom helbyggd från Irizar, även fås på chassi från Scania, Volvo, Mercedes-Benz och MAN.
Eftersom presentationen av nya i6S Efficient var digital har vi inte själva kunnat se närmare på bussen ännu.
Irizar uppger att både passagerarutrymmet och förarplatsen har utvecklats såväl när det gäller komfort som ergonomi. Sikten för föraren har förbättrats och buller och vibrationer minimerats. Bagageutrymmet är större än tidigare.
Bussen är också uppkopplad vilket bland annat gör det möjligt för den att dignosticera sig själv i realtid och även övervakas tekniskt på distans.
Beroende på marknad kommer i6S Efficient under året att lanseras för olika drivmedel: diesel, biodiesel, naturgas och biogas. Den är även byggd för att i framtiden kunna produceras i en helt emissionsfri version.
Lämna ett svar