Regeringen förslår i en proposition som väntat att de stegvis ökade kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023. Reduktionsplikten behålls därför på årets nivå även nästa år. Syftet är att inte ytterligare bidra till ökade drivmedelspriser.
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.
– Reduktionsplikten är ett av regeringens viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser och nå Sveriges klimatmål. Men oljepriset har ökat väldigt mycket, bland annat med anledning av Rysslands invasion av Ukraina. Genom att pausa reduktionsplikten för ett år ser vi nu till att inte ytterligare bidra till ökade priser 2023, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S).
Regeringen konstaterar att drivmedelspriserna har ökat mycket den senaste tiden, särskilt med anledning av den ryska invasionen av Ukraina. Samtidigt har elektrifieringen av transportsektorn gått snabbare än vad som antogs när kraven i reduktionsplikten togs fram.
För att undvika en prisökning vid årsskiftet föreslår regeringen att pausa den successiva höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023. När det gäller åren 2024 – 2030 har Energimyndigheten i uppdrag att analysera kraven.
Lämna ett svar