
Sverigetaxi är ett av varumärkena inom Cabonline som presentereade sin kvartalsrapport på fredagen. Foto: Cabonline.
Taxijätten Cabonline Group redovisar ett påtagligt bättre resultat för det första kvartalet i år, jämfört med samma tid förra året. Intäkterna ökade med 28 procent till 1 210 miljoner kronor och rörelseresultatet blev 62 miljoner kronor mot 45 miljoner första kvartalet förra året. Det framgår av Cabonlines kvartalsrapport som presenterades på fredagen.
– I början av första kvartalet påverkades efterfrågan av pandemin, men återigen såg vi att när reserestriktioner runt om i Norden slopas ökar resandet, skriver Cabonlines koncernchef Dag Kibsgaard-Petersen i en kommentar till delårsrapporten.
– Den geopolitiska oron och ekonomiska sanktioner har än så länge inte påverkat resandet, men däremot våra åkare kraftigt i form av snabbt ökade drivmedelspriser. Utifrån marknadsförutsättningarna har vi genomfört prisjusteringar. Vår utökning av flottan påverkas av störningar i leveranskedjorna av nya bilar, vilket leder till längre leveranstider än normalt.
Cabonline har cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27.
Lämna ett svar