Bristen på yrkesförare förvärras stadigt, både när det gäller bussförare och lastbilsförare. Det rapporterar den internationella vägtransportunionen IRU. Organisationen har kartlagt läget för mer än 1 500 företag som arbetar med vägtransporter i 25 länder i Europa, Asien samt Nord- och Sydamerika.
När det gäller persontransporter var i fjol sju procent av tjänsterna som bussförare obesatta. Företagen räknar med att siffran kommer att stiga till åtta procent i år.
IRU konstaterar att transportsektorn har svårt att locka kvinnor till förarjobben. Av bussförarna i Europa var i fjol tolv procent kvinnor, men bara knappt tre procent av lastbilsförarna var kvinnor.
Även ungdomarna väljer bort jobbet bakom bussratten. I Europa var i fjol endast tre av hundra bussförare under 25 år gammal, medan 32 procent av förarna (nästan en tredjedel) var över 55 år. Genomsnittsåldern på europeiska bussförare var 50 år.
Detta företer stora likheter med vädret: Alla pratar om det, men ingen gör något åt det.
MEN:
Skulle ord som löner, anställningsvillkor, arbetsmiljö och arbetstider kunna ringa en klocka hos branschens arbetsgivare? Eller skall man fortsätta med tjusiga annonser?
Hej jag har körkort för buss och jag undrar om ni behöver chaufförer och jag har ykb med