Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höjda drivmedelspriser överskuggar återhämtning

Vart bär det av? Vi har frågat fem bussföretag om hur återhämtningen går och hur de hanterar de dramatiskt ökade drivmedelspriserna. Foto: Ulo Maasing.

Vid det senaste årsskiftet skedde en mycket kraftig prishöjning av drivmedel och därefter har kurvan bara fortsatt att gå uppåt. Utvecklingen har naturligtvis påverkat landets bussresearrangörer och utförare av beställningstrafik. Framför allt drabbas de som kör på förnybar diesel, HVO, eftersom den är ännu dyrare än vanlig diesel – i dagsläget skiljer sex kronor litern. Vi ringde runt till fem bussföretag för att höra hur de har hanterat kostnadsökningen och hur återhämtningen efter pandemin har utvecklat sig.

Text: Paula Isaksson

Bakom de ökade kostnaderna ligger förändrade valutakurser och världsmarknadspriset på råolja som sedan första januari i år har stigit med 47,7 procent. Dessutom ökade den svenska reduktionsplikten med 4,5 procentenheter vilket ytterligare har drivit upp priset. De fem bussföretagen berättar hur de har hanterat kostnadsökningarna och hur återhämtningen hittills har varit:

Mirwa Hägglund, Byberg & Nordin.

Mirwa Hägglund, säljchef, Byberg & Nordin Busstrafik:
– Självklart är det här med drivmedelspriserna något som oroar oss och som vi funderar mycket på. Men vi har inte tagit ut något bränsletillägg på våra genomförda programresor utan istället ser vi över prissättningen inför nästa säsong så att vi ligger så rätt som möjligt då. Men vi tänker på vad som händer om den här utvecklingen med ökade drivmedelspriser fortsätter. När det är dyrt att köra bil blir det ju billigare att åka buss, men om båda produkterna blir dyra kommer det förstås att påverka oss.

– Vi har en stor orderingång med väldigt många beställningar från företag och föreningar. Även många privatpersoner hör av sig och det är en helt otrolig boom på bröllopskörningar just nu. Däremot märker vi att det går lite långsammare med paketresorna. De har absolut kommit igång men inte med samma intensitet som innan pandemin. Framför allt är folk försiktigare med att resa utomlands.

Joakim Mattsson, Håbo Buss.

Joakim Mattsson, vd, Håbo Buss:
– Utvecklingen av bränslepriserna har naturligtvis en ganska stor påverkan på vår verksamhet, drivmedel är den största utgiftsposten som vi har efter personalkostnaderna. Även om vi har lyckats höja priserna, och kunderna har visat förståelse, så är osäkerheten det stora orosmomentet. Det går inte att budgetera för hur kostnaderna kommer att se ut, vi tankar våra bussar med HVO och för någon vecka sedan var priset nere på 20 kronor men nu är det uppe i 23 kronor. När det slår tio till femton procent på ett par veckor blir det svårt att beräkna priserna.

– Vi har höjt våra priser med 15 till 20 procent på allt som är nyoffererat. Men mycket av den trafik som vi körde under våren var ju offererad i slutet av året och då hade inte bränslepriserna skenat som de har gjort nu. Så de resorna körde vi med låga marginaler. Har man lämnat ett pris är det ju svårt att höja.

– Efterfrågan på transporter har varit stor under våren och vi är mer eller mindre fullbokade. Men dilemmat är att vi inte har tillräckligt med personal för den här tillbakaomställningen. När pandemin slog till blev vi tvungna att säga upp en del personal och många av förarna har hittat annat att göra eller gått i pension. Istället har vi fått köra hit tomma bussar ända från Linköping. Så det blir en massa overheadkostnader som vi också måste ta höjd för.

Jennie Högberg, Högbergs Buss.

Jennie Högberg, delägare i Högbergs Bussresor:
– Vi har gjort en liten höjning på de allra flesta resor som vi har skickat iväg nu. I de allmänna villkoren för paketresor står att arrangören får göra det om det sker på grund av väsentliga prishöjningar som vi inte kan påverka. För några år sedan när euron gick upp väldigt mycket utnyttjade vi detta också.

– Inga av våra kunder har sagt något negativt om höjningarna, det finns till och med de som har ringt och undrat om vi inte ska ta ut bränsletillägg. Det blir inte så dyrt för kunderna eftersom man ofta är många i bussen som ska dela på höjningen. På resor där vi kör 200 mil eller mer handlar det om 100 till 300 kr per person. Men det hade blivit en extremt hög kostnad för oss att ta med tanke på att vi precis har kommit ur ett pandemiläge. Nu får vi utgå från dagens drivmedelspriser när vi sätter priserna för nästa års resor.

– Resorna med seniorföreningarna har fullkomligt exploderat, de vill komma ut och göra något hela tiden. Men vi har många sena bokningar och märker en viss försiktighet när det gäller resor ur vårt program. Det har också gått över till att man resor mer inom Sverige än till utlandet.

Tomas Ramsell, Västanhede Trafik.

Tomas Ramsell, vd, Västanhede Trafik:
– Vi har kunnat höja våra priser på beställningssidan utan någon som helst negativ påverkan på efterfrågan. Vi var väldigt oroliga för att det skulle bli tvärtom när samhället öppnade upp igen men det blev en enorm anstormning trots prisökningarna. Dels fanns det ett uppdämt behov, dels har några av våra konkurrenter bytt inriktning. Det är två parametrar som inneburit att vi har fått väldigt mycket att göra.

– Jag kan inte säga hur mycket vi har lagt på i procent men det är ingen tvekan om att vi har kompenserat för bränslehöjningen. Jag tror att det här är lätt att förstå för gemene man, alla lever i vetskapen om att bränsle har blivit väldigt dyrt, och det är fortfarande billigare att åka buss än att köra bil.

– Vi har istället en stor utmaning åt andra hållet: personalbristen. Vi får jobba hårdare än tidigare för att lösa bemanningsfrågan och det ser inte bra ut framöver med ökad medelålder bland våra förare.

Helen Bergh, MK Bussresor.

Helen Bergh, vice vd, MK Bussresor:
– Vi har hittills inte kompenserat för de höjda drivmedelspriserna. Det går ju att göra men måste ske tre till fyra veckor innan avgång, så nej, det har vi inte gjort. Däremot har vi höjt priserna på alla nya bokningar framåt med beställningstrafiken med tio till tolv procent. När vi kalkylerar för nya paketresor har vi också tagit höjd, annars går det inte, speciellt inte efter två års pandemi, det är rätt så tomt i ladorna.

– Det är tufft med prisernas pendlande, ena dagen ser de lite bättre ut och andra dagen sticker de i höjden. Vi kör på diesel helt och hållet och har ingen egen tank vilket är skönt med tanke på dieselstölderna som flera andra har råkat ut för. Vi har pratat med våra förare om hur de ska parkera över natten för att undvika stöld.

– Kunderna förstår att det blir lite dyrare. Vi har det skapligt med beställningstrafik och nu har vi även tagit över en buss till Gotland för att köra på beställning. När det gäller paketresor är vi inte tillbaka på 2019 års nivå men det börjar röra på sig, framför allt i Sverige och i Norden. Europa går trögare och jag räknar med att det beror på kriget och att man inte vill åka så långt hemifrån.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)