Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellsbussar till Paris

Paris har tidigare testat bränslecellsbussar från bland andra Caetano. Nu planerar regionen en upphandling av hela 47 vätgasdrivna bränslecellsbussar.

Inte mindre än 47 vätgasdrivna bränslecellsbussar ska enligt planerna sättas i trafik i Ile-de-France, det vill säga Parisregionen, i slutet av nästa år. En upphandling av bussarna ska ske i en nära framtid. Det skriver den franska tidningen Le Journal du Dimanche. Satsningen kräver en investering på 48 miljoner euro, nästan 500 miljoner kronor. Bussarna ska drivas med grön vätgas.

Regionen har sedan tidigare satt som mål att bussflottan i kollektivtrafiken, cirka 4700 bussar, år 2025 uteslutande ska utgöras av el- och biogasbussar med elbussar som helt dominerande del.

Till tidningen säger Stéphane Beaudet, politiskt ansvarig för transporter och mobilitet i regionen, att ”det är nödvändigt att testa alla möjliga alternativ för att ytterligare stärka vår energimix”.

Laurent Probst, chef för kollektivtrafikmyndigheten Île-de-France Mobilités
är inne på samma linje.

– Det är nu dags att börja agera mer storskaligt och med den här första upphandlingen sända en signal till fordonstillverkarna: utveckla tekniken, gör den mogen, starta serieproduktionen och vi kommer att vara där.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)