
En av FlixBus expressbussar på Manhattan i New York. FlixBus och Greyhound får nu ett gemensamt nordamerikanskt moderbolag. Foto: Ulo Maasing.
FlixBus och Greyhound i USA, Kanada och Mexico får ett gemensamt moderbolag, Flix North America. Bolaget, som har huvudkontor i Dallas, Texas, kommer att ha det övergripande ansvaret för Greyhounds och FlixBus´ verksamhet i hela Nordamerika. Vd:n hämtas från FlixBus´ turkiska bolag Kâmil Koç.
FlixBus etablerade sig i USA 2018, först i västra delen av landet. Sedan dess har företaget expanderat till såväl östra USA som till Kanada och Mexiko. För mindre än ett år sedan köpte FlixBus det nästan legendariska expressbussföretaget Greyhound (klicka här) med huvudkontor i Dallas och med en svensk koppling. Greyhound startades nämligen 1914 i Hibbing i Minnesota, av Eric Wickman, född som Erik Wretman i Dalarna.
Nu bildar FlixBus´ moderbolag Flix SE alltså ett nordamerikanskt bolag som har det övergripande ansvaret för såväl Greyhound som FlixBus i Nordamerika. Även i fortsättningen ska Greyhound fungera som ett eget bolag och med eget varumärke.
– Förvärvet av Greyhound i fjol var ett stort steg framåt för Flix, säger André Schwämmlein, grundare och vd för Flix SE.
– Genom att öka synergierna för båda varumärkena i Flix North America kan vi mycket mer effektivt fortsätta att erbjuda kunderna ekonomisk och hållbar mobilitet.
Till vd för det nya nordamerikanska bolaget har utsetts Kadir Boysan, tidigare vd för det stora turkiska bussföretaget Kâmil Koç som Flix köpte 2019 (klicka här) och som fortsatt drivs under eget varumärke.
Lämna ett svar