Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hållbarare väderskydd i Skåne

Skånetrafiken satsar på hållbarare väderskydd. Foto: Skånetrafiken.

Vandalisering av väderskydd vid busshållplatser är ett stort problem. Nu byter Skånetrafiken ut glasrutor mot det betydligt hållbarare materialet polykarbonat. I ett första steg kommer de nya polykarbonat-skivorna att monteras på ett tjugotal väderskydd på busshållplatser.

Vandaliseringen är en dyr affär för Skånetrafiken. Glaset återvinns visserligen men det är kostsamt att sopa upp och ersätta med nytt glas. Att sanera och byta ut en glasruta kostar ca 3 500 kronor.

Skånetrafiken har sedan två år med gott resultat testat att montera polykarbonat på tre bussväderskydd samt två tågväderskydd. Nu utrustar man ytterligare bussväderskydd i Skåne. Materialet står emot skadegörelse betydligt bättre.

– Den nya variant som vi testar är reptålig, tål lösningsmedel och gulnar inte. Dessutom är den antigraffitibehandlad, vilket är ytterligare en fördel med materialet, säger Eva Klingstedt, drift- och underhållsansvarig för busshållplatser på affärsområde buss.

Polykarbonat är en transparent så kallad termoplast med exceptionell hållbarhet. Materialet används främst som rutor i skyltfönster och butiksdörrar som ska vara extra stöt- och slagtåliga. Ett annat vanligt användningsområde är flygplansfönster.

Skånetrafiken räknar med att polykarbonatskivorna ska kunna sitta kvar upp till tio år. Skivorna har ungefär samma tjocklek som nuvarande glas men väger hälften så mycket som de glas Skånetrafiken nu använder, det vill säga cirka 15 – 20 kilo. En polykarbonatskiva kostar ca dubbelt så mycket som vanligt glas.

I ett första steg kommer de nya polykarbonatskivorna att monteras på ett 20-tal väderskydd på busshållplatser.

– Vi prioriterar i detta skede det nya materialet till vissa hållplatser runtom i Skåne. De är utvalda för att de har en stor och återkommande vandalisering. Det traditionella glas vi monterar bort använder vi till andra hållplatser, säger Eva Klingstedt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)