
Den regionala kollektivtrafiken behandlas styvmoderligt av regeringen, hävdar Sveriges Bussföretags Karl-Erik Bäckwall och Anna Grönlund.
Regeringen behandlar den regionala kollektivtrafiken styvmoderligt och urholkar resurserna till regionernas trafikarbete. Den ekonomiska ramen för länsplanerna har minskat stadigt år efter år. 2010-2021 fick länsplanerna nästan åtta procent av resurserna i den nationella planen men i den senaste nationella planen bara 5,2 procent. Det är en trend som måste brytas för att den regionala kollektivtrafiken ska kunna utvecklas, skriver två företrädare för bussbranschen i en debattartikel i Östersunds-Posten på tisdagen, Karl-Erik Bäckwall, regional representant för Sveriges Bussföretag Mittsverige samt Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund.
– Länsplanerna utgör en viktig grund för att skapa förutsättningarna för en attraktiv regional kollektivtrafik. Den största delen av det kollektiva resandet sker regionalt. Om regeringens klimatmål ska nås är den regionala kollektivtrafiken en nyckel till att få fler resenärer att ställa bilen, skriver Karl-Erik Bäckvall och Anna Grönlund.
De pekar på att länsplanerna fick nästan åtta procent av resurserna i den nationella planen för perioden 2010-2021 men andelen har i den senaste nationella planen sjunkit till 5,2 procent eller drygt 42 miljarder kronor.
– Men om länsplanerna hade utgjort samma andel som i den nationella planen för perioden 2010-2021, då hade anslaget uppgått till 63,4 miljarder kronor. Regeringen urholkar den ekonomiska ramen för länsplanerna i förhållande till övriga satsningar., skriver artikelförfattarna.
De framhåller att läget i Jämtland är värre än så. Drygt 25 procent av anslagen har redan förbrukats i Sveriges till ytan näst största län.
– Busstrafiken är för många människor enda möjligheten att ta sig till skola och arbete och för många turister ett populärt alternativ för resor till skidorter och andra upplevelser i en unik natur. Framkomliga och säkra vägar ett odiskutabelt villkor för att kunna verka, leva och bo i Jämtland. Sveriges Bussföretag anser att denna styvmoderliga behandling av den regionala kollektivtrafiken måste upphöra, skriver Karl-Erik Bäckwall och Anna Grönlund
Lämna ett svar