
Busstillverkaren Solaris har nu sålt sin 2000 elbuss. En av de stora kunderna är lokaltrafiken i Berlin, BVG. Foto: Ulo Maasing.
Busstillverkaren Solaris har nu sålt sin 2000:e batteribuss, rapporterar företaget som lanserade sin första batteribuss 2011. Utvecklingen när det gäller elbussar har de senaste tio åren gått rasande snabbt i Europa.År 2012 fanns endast femton elbussar i trafik i europeiska städer, i fjol var var fjärde nyregistrerad buss i Västeuropa en elbuss.
– Vi har länge investerat i elektromobilitet och från början betonat att det är rätt färdväg för moderna transportsystem i städer, säger Javier Calleja, vd för Solaris Bus & Coach.
Till en början mötte Solaris en hel del skepsis med sin satsning på el. När Solaris 2007 höll sin presskonferens på IAA-mässan i Hannover bokstavligt talat chockade företagets grundare och dåvarande vd Krysztof Olszewski både fackpress och konkurrenter med att deklarera att ”Dieseln är död. Framtiden är elektrisk”.
Har karl´n fått fnatt, undrade en och annan. Idag är Solaris en av Europas största elbussleverantörer.
Hittills har Solaris fått order på sina elbussar från över 140 städer i 21 länder, inräknat de åtta bussar som sedan i fjol går i trafik hos Vy Buss i Gävle. Drygt 1300 av de 2000 bussar som beställts har redan levererats och ytterligare 700 kommer att levereras i år samt nästkommande år.
Solaris lanserade sin första batteribuss, en 8,9 meter lång version av stadsbussen Urbino, år 2011. Denna följdes av en tolvmeters Urbino 2012 och ledbussen Urbino 18 i batteriversion år 2014. 2019 presenterade Solaris sin plattform för den dubbelledade, 24 meter långa Urbino 24 electric och 2020 kom Urbino 15 LE electric, den första batteridrivna intercitybussen från Solaris. I fjol, tio år efter lanseringen av den första elbussen, presenterade Solaris Urbino 9 LE electric.
Totalt tillverkar Solaris mer än 1500 bussar om året. Närmare hälften av dessa har en fullelektrisk eller delvis elektrifierad drivlina.
Lämna ett svar