
Kinesiska CATL levererar mer än en tredjedel av elfordonsbatterierna i världen, bland annat till busstillverkare som Solaris och VDL. Foto: Solaris.
Ett enda kinesiskt företag svarar för drygt en tredjedel av alla batterier till eldrivna fordon globalt. Och 61 procent av alla batterier till världens elfordon kommer från endast tre tillverkare – två kinesiska och ett sydkoreanskt företag. Det framgår av en rapport från det koreanska marknads-undersökningsföretaget SNE Research.
Enligt SNE Research installerades batterier med en sammanlagd kapacitet om 203,4 GWh (gigawattimmar) i elfordon över hela världen under det första halvåret i år. Största leverantör var kinesiska CATL med en marknadsandel på 34,8 procent eller 70,9 GWh. Ett antal busstillverkare, bland dem VDL och Solaris, använder CATL:s högenergibatterier i sina elbussar. Även Daimler Truck samarbetar med CATL.
På andra plats kom koreanska LG Energy Solution med 14,4 procents marknadsandel och 26,2 GWh och på tredje plats kinesiska BYD som hade en marknadsandel på 11,8 procent och levererade en kapacitet på 24,0 GWh.
Dessa tre batterileverantörer svarar således för nästan två tredjedelar (61 procent) av alla batterier till elfordon i världen.
På tio-i-topplistan över leverantörer av batterier till världens elfordon följer sedan i tur och ordning Panasonic (Japan), SK On (Sydkorea), Samsung SDI (Sydkorea), CALB (Kina), Gotion High-Tech (Kina), Sunwoda (Kina) och Svolt Eneregy (Kina).
Lämna ett svar