Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norrköping öppnar skolbussar när busslinjer dragits in

Sedan Östgötatrafiken dragit in busstrafik på landsbygden öppnar Norrköpings kommun skolbusslinje för allmänheten. Foto: Ulo Maasing.

För att förbättra tillgängligheten till busstrafik på landsbygden i Norrköpings kommun öppnas två av skolbusslinjerna upp för allmänheten från höstterminens början. Anledningen är att Östgötatrafiken har dragit in ett antal busslinjer på landsbygden. Nu kommer allmänheten att i mån av plats få resa avgiftsfritt med skolbussarna på de två skolbusslinjerna.

Syftet med projektet, som pågår 17 augusti – 19 december, är främst att underlätta pendling till skolor (gymnasium och grundskola med eget val) samt arbete. Kommunen vill se om skolbussen kan samordnas med allmänna resenärer och samtidigt undersöka hur stort intresse som finns för den typen av lösning. Skolbarnen prioriteras och andra resenärer får åka med i mån av plats.

– Projektet kommer sedan att utvärderas. Dialog kommer också ske löpande med Östgötatrafiken, säger Ylva Persson, enhetschef för samhällsbetalda resor vid Norrköpings kommun.

– Det här är ett test för att se vad vi kan göra med de resurser vi har. På de här båda linjerna har vi viss kapacitet att ta emot fler passagerare. Uppdraget att ordna kollektivtrafiken ligger hos Östgötatrafiken, men vi är överens om att testa den här modellen för att tillgängliggöra befintlig busstrafik i Norrköpings landsbygd. Vi vet att det inte är någon universallösning för att täcka de neddragningar som gjorts, men det är viktigt att kommunen och regionen samarbetar för att hitta nya möjligheter för att täcka de behov som finns. Vi tar tacksamt emot löpande återkoppling under hösten från berörda resenärer, säger Markus Åkerman (C), ordförande i tekniska nämnden i Norrköping.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)