Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis Norge säljs till investmentföretag

En av trådbussarna i Bergen i trafik för Keolis Norge som nu har sålts till investmentbolaget DSD. Foto: Vestland Fylkeskommune.

Det norska investmentbolaget DSD AS har förvärvat Keolis Norge, det vill säga Keolisgruppens norska företag. DSD äger sedan tidigare bussföretaget Tide Buss som i och med affären kommer att ta över Keolis´ trafikavtal för busstrafiken i Bergens centrum med 138 bussar liksom av spårvägen i Bergen, Bybanen, med 28 spårvagnar, rapporterar vår norska kollega bussmagasinet.no.

Sedan tidigare äger DSD Norges näst största bussföretag, Tide Buss som också är en av de stora aktörerna i dansk busstrafik och har trafik i bland annat Ålborg. I Norge kör upphandlad trafik i sex fylker (regioner) i Norge, förutom turistbussar, expressbussar samt turist- och beställningstrafik. Tide har omkring 4 900 medarbetare och 2 100 bussar. Keolis Norge har cirka 550 medarbetare.

Genom förvärvet stärker Tide och DSD sin ställning som mobilitetsföretag, framhåller DSD.

– Det har gjorts omfattande förvärv i vår bransch i Norge och i Norden de senaste åren. När Keolisgruppen fick en förfrågan från internationella aktörer om köpet av Keolis Norge startade vi en grundlig process för att utvärdera företagets fortsatta tillväxtmöjligheter i Norge. Vi har nu kommit fram till att det är rätt tidpunkt att sälja bolaget till en väletablerad operatör i Norge som har kapacitet att dra nytta av synergier och kan vidareutveckla bolaget, säger Wenche Kjølås, styrelseordförande i Keolis Norge.

Kollekitvtrafiken i Bergen har tidigare körts av Tide som dock i den senaste upphandlingen förlorade trafiken till Keolis Norge. I trafiken finns idag spårvagnar, trådbussar och bland annat 88 elbussar från kinesiska Yutong.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)