Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Segare med SL och Transdev

Då: 2011 invigde Nobina trafiken med dubbeldäckare mellan Stockholm och Norrtälje – och internetuppkopplingen var snabb. Foto: Ulo Maasing.

Det har blivit betydligt segare för bussresenärer mellan Norrtälje och Stockholm. Transdev tog nyligen över trafiken på den tunga, sex mil långa SL-linjen 676 från Nobina. Och internet-uppkopplingen blev betydligt långsammare, skriver Norrtelje Tidning.

Nu: Sedan några veckor rullar nya dubbeldäckare på linjen med Transdev som operatör. Och uppkopplingen är betydligt långsammare. Foto: Ulo Maasing.

Redan 2008 stoltserade SL med att bussarna på linjen hade en internethastighet om 7,2 megabit per sekund, skriver tidningen. Sommaren 2011 satte den dåvarande operatören Nobina in en hel flotta nya dubbeldäckare på linjen. Och hastigheten fortsatte att vara hög.

Men nyligen tog Transdev över trafiken och satte in splitter nya dubbeldäckare på linje 676. Och samtidigt sjönk hastigheten på uppkopplingen till 0,7 megabit per sekund, trots ny teknik.

– Vi har lokalt fattat beslut om att tillhandahålla en hastighet på 0,7 megabit per sekund. Hade vi erbjudit högre hastighet hade streaming av filmer med mera riskerat att sänka hastigheten för andra passagerare som behöver jobba eller maila på bussen, skriver Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev, i ett mail till Norrtelje Tidning.

Och SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, ställde inga krav på internet när man senast upphandlade trafiken.

– Avtalet skulle bli dyrare för skattebetalarna och resenärerna. Vi ställer däremot krav på kundnöjdhet. I en värld där allt fler vill kunna vara uppkopplade så är det självklart bra om det finns möjlighet att göra det under exempelvis en lång resa. Det kan hända att vi får tänka om inför kommande upphandlingar, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL till tidningen.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)