Återhämtningen i den skånska kollektivtrafiken har gått snabbt och resandet är på väg att nå den nivå som gällde före pandemin. Det framgår av Skånetrafikens verksamhetsberättelse för årets första åtta månader och som klubbades av kollektivtrafiknämnden i Region Skåne på fredagseftermiddagen. Där konstaterar Skånetrafiken att konsekvenserna av covid-19 inte ser ut att bli så långvariga eller så omfattande som man först befarade. Ekonomin är också starkare än vad Skånetrafiken budgeterat för.
– Vi kan med glädje konstatera att Skånes resenärer hittat tillbaka till oss. Detta märks i all vår trafik, allra mest ökar enkelbiljettsförsäljningen mot Köpenhamn, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Skånetrafiken konstaterar också att den kräftgång som pandemin innebar när det gäller kollektivtrafikens marknadsandel gentemot bilen är bruten. Andelen kollektiva resor ökar åter markant. Region Skånes långsiktiga mål om en 40-procentig marknadsandel för kollektivtrafiken år 2030 ter sig därför ligga inom räckhåll, konstaterar Skånetrafiken.
2019 hade Skånetrafiken en marknadsandel på 32 procent av de motoriserade resorna i regionen. Siffran störtdök när pandemin bröt ut och var 22 procent år 2020 samt 21 procent 2021. Men sedan i februari i år har den legat på 30 procent eller mer, utom under juli då den dippade till 28 procent. I augusti blev kollektivtrafikens marknadsandel i Skåne 34 procent.
Ett kraftigt ökat resande under året hittills med kollektivtrafiken i Skåne har gjort att Skånetrafikens ekonomi är bättre än väntat. Resultatet efter augusti är 237 miljoner kronor högre än budget. Till det bidrar att biljettintäkterna ligger nio procent eller 136 miljoner över budget.
Kostnaderna för trafiken spräckte visserligen budget med en procent eller 17 miljoner, trots att kostnaderna för trafiken ökar snabbt kopplat till index. Men andra kostnadsposter väger med råge upp detta.
Lämna ett svar