Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Återhämtning i Uppland – men inställda turer hotar bromsa utveckllingen

Många inställda turer hos Keolis´ och MTR:s trafik i Uppland hotar att bromsa återhämtningen inom kollektivtrafiken i Uppsala. Foto: Ulo Maasing.

Även i Uppland börjar kollektivtrafiken återhämta sig efter pandemin. Nu ligger intäkterna för UL-trafiken på en nivå som motsvarar 91,2 procent av motsvarande period 2019. Det innebär också att budgeten inte kommer att spricka med lika mycket som man tidigare hade räknat med. Samtidigt varnar UL för att intäkterna inte kommer att öka i samma takt som hittills på grund av Keolis´och MTR:s misslyckanden med att köra kollektivtrafiken som man ska. UL skjuter också på sitt miljöarbete.

UL har nu justerat sin årsprognos från minus 144 miljoner kronor till minus 113,7 miljoner i förhållande till budget. Det beror framför allt på att UL har lägre kostnader för perioden men också på grund av att biljettintäkterna har börjat återhämta sig efter pandemin. De senaste månaderna har biljettintäkterna varit högre än budgeterat.

Det framgår av Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnds delårsrapport för perioden januari till augusti 2022.

Samtidigt som ekonomin förbättrats skjuter dock UL på en del av sitt miljöarbete. Det skyller man på de stora störningarna i busstrafiken de senaste månaderna liksom på en omfördelning av interna resurser.

Det gör att arbetet med att öka användningen av el och biogas i regionbusstrafiken är försenat och blir klart först nästa år.

I hela UL:s trafik har sommaren inneburit mängder med inställda bussturer, såväl i stadsbusstrafiken i Uppsala och Enköping som i regionbusstrafiken som i somras togs över av Keolis.

– Effekten på resenärsnöjdhet är betydande, konstaterar UL-chefen Karin Svingby i en rapport till politikerna.

Hon konstaterar också att risken är stor att tågföretaget MTR inte kommer att kunna leverera all beställd trafik ett antal månader framöver.

– Lokförarbristen på MTR, som tidigare aviserats vara under kontroll, har från juli medfört inställda tåg på Upptågets linjer med stor påverkan på resenärer, verksamheter och samhället. Resenärer har drabbats av mycket sen information om inställda tågavgångar och informationen skiljer sig också åt mellan olika informationskanaler.

– Hur utvecklingen när det gäller biljettintäkterna blir resten av året är osäkert, med tanke på problemen i UL-trafiken. Det är inte troligt att vi ser en fortsatt ökning av dessa så länge pendlarna drabbas av inställda turer, uppger Karin Svingby.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)