Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Andreas Carlson ny infrastruktur- och bostadsminister

Andreas Carlson (KD), ny infrastruktur- och bostadsminister. Foto: Sveriges Riksdag.

Till ny infrastruktur- och bostadsminister i den nya regeringen har statsminister Ulf Kristersson (M) utsett Andreas Carlson (KD). Carlson är född 1987 och var tidigare yrkesverksam som journalist innan han blev invald till riksdagen 2010. Han var tidigare gruppledare i riksdagen för Kristdemokraterna men förlorade sin riksdagsplats i valet. Transportsektorn ägnades inte något större utrymme i Kristerssons regeringsförklaring.

Infrastruktur- och landsbygdsfrågorna slås nu ihop i ett gemensamt departement. Närings- och energiminister blir Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch. Liberalernas Romina Pourmokhtari blir ny klimat- och miljöminister och därtill det yngsta statsrådet i den nya regeringen.

Andreas Carlson är hemmahörande i Mullsjö och har varit ledamot av kommunfullmäktige i Mullsjö. Han har under sin riksdagstid varit ledamot av ett antal utskott, bland annat trafikutskottet 2011 – 2014. Som journalist har han arbetat för lokaltidningar i Västergötland och även varit pressekreterare i förre KD-ledren Alf Svenssons kontor i Europaparlamentet under åren 2009 – 2010.

Transportsektorn fick inte något större utrymme i statsminister Ulf Kristerssons regeringsförklaring i riksdagen på tisdagsförmiddagen.

I sin regeringsförklaring Ulf Kristersson att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå från den 1 januari 2024. Nivån ska gälla mandatperioden ut.

Ulf Kristersson lovade också stora satsningar på laddinfrastrukturen och arbeta för sänkta drivmedelspriser.

Höghastighetstågen nämndes inte direkt, men Ulf Kristoffersson framhöll att de satsningar som görs på järnvägen ska stärka möjligheterna för arbetspendling och godstransporter.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Utan transportsektorn stannar Sverige.
    En vanlig dag i Sverige: (Trafikverkets siffror)
    • Cirka 4 500 000 personer färdas med bil.
    • Cirka 950 000 personer åker buss.
    • Cirka 520 000 resor görs med tåg.
    • Cirka 900 000 människor cyklar.
    • 180 000 ton gods transporteras på järnväg.
    • 230 000 ton gods transporteras på väg.
    Ser politikerna inte vikten av god infrastruktur? Varför är då inte frågan prioriterad?
    Vi får hoppas att de snart får upp farten och gör ett gott arbete och att det inte blir som i sagan med Mäster Skräddare:
    ”Vad bidde det då? – Det bidde ingenting. – Jaså, bidde det ingenting?”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)