Efter en viss svacka under pandemin står svenska bussföretag nu på rad för att uppgradera sina bussar. Det berättar Otto Osula på estniska Busland som har en mängd svenska bussföretag som kunder. ”Elektrifieringen av busstrafiken kommer på sikt att ge oss ännu mer arbete”, framhåller han.
Busland är ett välkänt företag i svensk bussbransch. Och liksom branschen i övrigt påverkades även Busland av pandemin. Men genom att delvis omorientera sin verksamhet tog sig företaget helskinnat genom pandemin och upplever nu en mycket stark efterfrågan på sina tjänster, renovering och uppgradering av bussar som befinner sig ”mitt i livet”.
– I början av pandemin var det lite besvärligt. Plötsligt stoppade alla företag sina beställningar. Främst gällde det företag med turistbussar som stod för 30 procent av vår verksamhet, berättar Otto Osula.
– Men vi omorienterade verksamheten mer till lokaltrafiksektorn och fick uppdrag från flera av de allra största företagen i branschen. Det tog oss igenom pandemin. Och nu är beställnings- och turisttrafiken på väg upp igen.
På Persontrafik presenterar Busland två bussar som man har uppgraderat. Bussarna tillhör två bussföretag och är åtta respektive tio år gamla och ska köra på uppdrag av Dalatrafik i ytterligare fem år.
– Vi har haft besök av företrädare för Dalatrafik och de var överraskade av hur fräscha två bussar var som har gått så länge i trafik, säger Otto Osula.
– Våra kunder och deras uppdragsgivare har förstått att det är bra, både ekonomiskt och miljömässigt, att kunna ha bussarna i trafik längre än de vanliga avtalstiderna på åtta eller tio år.
För att möta efterfrågan har Busland nyligen byggt en helt ny verkstad för lackeringsarbeten och skadereparationer.
Otto Osula räknar med att elektrifieringen av busstrafiken kommer att påverka företaget positivt, även om man ställs inför nya logistiska utmaningar. Idag kör Busland bussarna från sina kunder till Estlandsfärjan och sedan vidare till Busland. När elbussarna börjar bli mogna för en uppgradering och uppfräschning kan det istället bli aktuellt att transportera dem till Estland på trailers.
– Men det är inget svårt problem. Positivt är däremot att ingen tvingas att byta bussar på grund av nya utsläppsnormer, säger Otto Osula.
– Livslängden för elbussar är också längre än för dagens bussar med förbränningsmotor. Därmed kommer fler bussar att bli aktuella för en uppgradering mitt i livet.
Lämna ett svar