Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största Solarisordern på vätgasbussar

Solaris har fått sin hittills största order på bränslecellsbussar. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris har fått sin hittills största order på bränslecellsdrivna vätgasbussar. Det är lokaltrafiken i den polska staden Poznan, MPK Poznan, som har beställt 25 bränslecellsbussar från Solaris. Upphandlingen gällde ursprungligen 15 bussar, men trafikföretaget valde att direkt utnyttja en option på ytterligare tio bussar. Samtliga bussar ska levereras under andra halvåret 2023.

Investeringen stöds av den statliga polska fonden för miljöskydd och hushållning med vatten.

– Köpet för oss närmare de krav som ställs på oss när det gäller elektromobilitet. 30 procent av vår vagnpark måste vara emissionsfri år 2028. Idag är 18 procent v bussflottan emissionsfri, men när bränslecellsbussarna har levererats kommer siffran att vara 25 procent, säger Krzysztof Dostatni, vd för MPK Poznan.

Ordern gäller tolvmetersbussar med en bränslecell på 70 kW som omvandlar vätgas till el. Vätgastankarna har en total kapacitet på 1560 liter.

Solaris har hittills levererat 62 bränslecellsbussar till trafikföretag i Italien, Tyskland, Nederländerna, Sverige, Frankrike och Polen. Leveransen till Sverige utgörs av två bussar till Transdev i Sandviken. Bussarna levererades i september förra året, men har ännu inte satts i trafik. Att så är fallet uppges inte bero på något problem med bussarna, utan på att den nödvändiga infrastrukturen ännu inte är på plats.

I december hette det att bussarna skulle sättas i trafik ”inom kort” i ett samarbete mellan X-Trafik/Region Gävleborg, Hynion och Linde. Men än så länge är trafiken inte igång.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)