Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Miljoner att spara på verklighetstrogna tidtabeller”

Kollektivtrafiken kan spara stora belopp genom en bättre tidtabellsläggning, hävdar konsultföretaget Tyréns. Foto: Ulo Maasing.

De flesta bussresor skulle kunna vara kortare. Med tidtabeller som är baserade på bussarnas faktiska körtid kan kollektivtrafiken spara miljontals kronor årligen, och resenärerna får kortare restider med punktligare bussar. Det hävdar konsultföretaget Tyréns som har utvecklat en ny produkt som bygger på artificiell intelligens och skapar automatiska tidtabeller.

Den nya produkten, Timetable AI, bygger på Tyréns analysplattform Flowmapper som använder de positionsdata som bussar och andra fordon i kollektivtrafiken sänder med ett par sekunders mellanrum. De enorma mängderna data lagras i en databas. Resultatet kan användas för att kartlägga framkomligheten för kollektivtrafiken utifrån miljontals datapunkter.

Flowmapper skapar optimala tidtabeller genom att använda sig av bussarnas positionsdata och faktiska körtid.

– Våra första analyser visar att restiden ofta kan kortas ner med ett par procent. Det kan låta lite att spara några sekunder per tur, men om man gör det på varje avgång, varje dag, året om handlar det om stora summor pengar. På en linje med 20 minuters trafik innebär 30 sekunder snabbare restid en teoretisk besparing på 9 miljoner kronor per år, säger Eva-Marie Wenehed på Tyréns.

Flowmapper samlar in bussarnas exakta körtider i 25 meter långs delsträckor.

– Vi vet i stort sett var alla bussar befinner sig hela tiden. Det gör att våra tidtabeller får en närmast perfekt fördelning av tid mellan olika delsträckor vilket ger högre punktlighet, säger Eva-Marie Wenehed.

Enligt Tyréns förenklar Flowmappers Timetable AI tidtabellsläggningen radikalt och gör det möjligt att skapa tidtabeller med en jämn och hög kvalitet på bara några minuter med hjälp av artificiell intelligens. IT-företaget Forsler & Stjerna ämnar bygga en importfunktion av Timetable AI direkt till trafikplaneringssystemet Rebus som har en bred användning i branschen. Det ökar användarvänligheten och tidsbesparingen ytterligare, uppger Tyréns.

– Timetable AI, tillsammans med Flowmappers andra verktyg och tjänster, har potential att revolutionera branschen. Vi hoppas och tror att kommuner, kollektivtrafikhuvudmän och operatörer är redo att börja arbeta datadrivet för att skapa attraktiv kollektivtrafik, säger Eva-Marie Wenehed.

Blå linje visar faktisk körtid, lila visar körtiden enligt tidtabell. Bussen är sen till nästan varje stopp hela turen, för att sedan ankomma i tid till sista hållplatsen tack vare lång planerad körtid mellan de två sista hållplatserna. Illustration: Tyréns.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)