Kommunägda Luleå Lokaltrafik, LLT, är först i Sverige med att utrusta dieselbussar med solceller. I ett unikt pilotprojekt installerar LLT först i landet sex bussar i stadstrafiken i Luleå med solceller. Syftet är att utvärdera hur effektiv lösningen är i svenskt klimat. I framtiden kan solceller vara ett alternativ för att öka räckvidden på elbussar.
Införandet av solceller bygger på ett samarbete mellan bussleverantören Scania och teknikleverantören Sono Motors (klicka här). Luleå Energi har bidragit med data och simuleringar kring solenergi i nordligt klimat.
Genom att nu utrusta dieselbussar med solceller minskas bussarnas CO2-emissioner, något som LLT kallar solcellshybrid.
En solcellshybrid är i grund och botten en konventionell buss som har fått solpaneler med tillhörande teknik installerade på taket. I stället för generatorn är det solcellerna som kommer att ladda batterierna på bussen. Detta gör att mindre av motorns energi kommer att behöva användas för att ladda batterier och utsläppen från förbränningsmotorn minskar.
– LLT:s mål är att skapa en kollektivtrafik som påverkar miljön så lite som möjligt. Projektet är en del i vår satsning att utvärdera ny teknik och minska CO2 utsläppen. År 2030 ska LLT:s trafik vara helt fossilfri. Detta är en del av vårt arbete för att nå målet, säger Jonas Vinblad von Walter, vd för LLT och fortsätter:
– År 2030 kommer cirka 50% av våra bussar drivas av el. Det vi vill lära oss av våra solcellshybrider är vilka möjligheter och nackdelar tekniken medför.
– Solenergi är en del av framtidens energisystem och det blir spännande att ta del av och utv ädera effektiviteten på den här varianten av solcellsapplikationer, säger Sofia Antonsen, utvecklingschef vid Luleå Energi.
– Vi ser solceller som en intressant teknologi som kan bidra till en sänkt energiförbrukning och därmed lägre CO2-emissioner. För Scania är det givetvis positivt att kunna göra ett sådant prov tillsammans med en kund som vi vet har liknande fokus och som vi har ett långt och v ä etablerat samarbete med, säger Rutger Hörndahl, Senior Technical Advisor vid Scania Buses and Coaches.
– Att ha en attraktiv och hållbar kollektivtrafik är en av hörnstenarna för framtida mobilitet. Därför har vi utvecklat våra solcellsprodukter. Det är fantastiskt att se våra lösningar i trafik i Sverige, säger Laurin Hahn, grundare och vd för Sono Motors.
Här finns en video från LLT om satsningen:
Ett polskt forskningsprojekt har kommit fram till runt 600 L diesel besparingar på ett år, med tre gånger så mycket solceller. Här borde det alltså vara runt 200 L/år. En återbetalningstid på knappt 20 år med en installationskostnad på 80′ kr.