Det var ett överraskande stort inslag av norska bussar på utställningen på Persontrafikmässan i veckan. Inte så att bussarna var tillverkade i Norge, men de utställda bussarna var lånade från norska bussbolag. Det visar att bussmarknaden i Sverige ingalunda är identisk med marknaden i våra grannländer, konstaterar vi i vårt tredje reportage från bussutställningen på Persontrafik.
Välkänd även här i Sverige är polska Solaris som numera är en av de ledande elbussleveratörerna i Europa. På Persontrafik visade Solaris två elbussar som ska gå i trafik för huvudmannen Ruter i Oslo – en 15-meters, treaxlig lågentrébuss för region- och stadstrafik samt en 18,75 meter lång ledbuss som ingår i den jätteorder på 183 batteridrivna ledbussar som bussföretaget Unibuss placerade hos Solaris i vintras. Båda bussarna är helt nya för den svenska publiken, men ingalunda för den norska.
Urbino 15 LE electric hade världspremiär i oktober 2020 (klicka här) och levererades till Kristiansand i Norge. Bussen är i hög grad skräddarsydd för den nordiska marknaden där det finns en betydande efterfrågan på 15-metersbussar för regionaltrafik. Bussen har också Solaris Skandinavienpaket med bland annat värmeisolering anpassad för nordiskt klimat. Bussen följer också den nordiska standarden Bus Nordic.
Motorn i Urbino 15 LE electric är en centralmotor på 240 kW och batterikapaciteten är 470 kWh vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på ett par hundra kilometer på en laddning. Förutom via en CCS-kontakt kan snabbladdning ske genom en inverterad pantograf, alltså en pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationen. Antalet sittplatser är 53, förutom två klaffstolar. Två av sittplatserna är utrustade med Isofix barnstol. Mobileye+ förarstöd och digitala backspeglar tillhör också utrustningen.
Den batteridrivna ledbuss som Solaris visade är 18,75 meter lång och har i likhet med Urbino 15 LE en centralmotor på 240 kW men ett ännu kraftfullare batteripaket på hela 520 kWh. Bussen har tre rullstolsplatser och en kapacitet på 138 passagerare, varav 41 sittande. Med tanke på det nordiska klimatet har den ett särskilt isoleringspaket med bland annat extra isolering i sidoväggar och tak och värmemattor i golvet vid dörrarna.
Det fanns mer norskt på Persontrafik. Fast kinesiskt. BYD, som har sålt en hel del elbussar i alla de nordiska länderna, avstod från Persontrafik. Däremot fanns två andra kinesiska busstillverkare på plats, Yutong och Golden Dragon.
Yutong, som är världens största busstillverkare, har haft betydande framgångar i våra grannländer men åtminstone hittills inte lyckats göra en inbrytning i Sverige. I Danmark, till exempel, var Yutong näst största bussmärke under årets första nio månader med 99 nyregistrerade bussar. Störst var Mercedes-Benz med 132, men där ingår också ett antal minibussar. Trea var Van Hool med 66 nyregistreringar.
Yutong visade två elbussar på mässan, båda helt nya bekantskaper för den svenska marknaden och tillhöriga bussföretaget OsloBuss. Den ena av bussarna, ICE12, är 12,5 meter lång och tänkt för intercitytrafik, byggd på chassi från Yutong och med kaross i stål och fiberglas. Även elmotorn med en maxeffekt på 350 kW är Yutongs egen.
Litiumjonbatterierna har en kapacitet på 350 kWh vilket enligt tillverkaren ger bussen en räckvidd på 320 kilometer om luftkonditioneringen är avstängd och yttertemperaturen 20 grader. Laddning tar drygt två timmar. Passagerarkapaciteten är 45 – 47 platser.
Yutong visade också den eldrivna turistbussen T12E med batteripaket från CATL på 423 kWh, axlar från ZF och 49 sittplatser när bussen är utrustad med toalett. Längden är 12,3 meter. Räckvidden uppges av OsloBuss vara upp till 400 kilometer, vilket innebär att 75 – 80 procent av de turer företaget kör i sin beställningstrafik nu kan elektrifieras.
Helt nya bekantskaper på den svenska marknaden är också de två bussar som likaledes kinesiska Golden Dragon presenterade på Persontrafik genom sin återförsäljare Eurobus Nordic som har sålt en del i både Danmark och Norge, men hittills inte i Sverige. Båda de utställda bussarna rullar hos operatörer i Norge: Vy Buss respektive Tide.
Pivot E12 är en fullelektrisk, normalstor stadsbuss med 26 sittplatser samt 9 (!) klaffstolar och 65 stående. Det stora antalet klaffstolar indikerar god plats för flera rullstolar, barnvagnar etc.
Motorn på 350 kW kommer från Dana, laddning sker i depå via CCS2-kontakt och batteripaketet från CATL är på 422 alternativt 525 kWh. Räckvidden anges till 300 kilometer.
Golden Dragons Triumph E12 fanns också på Stockholmsmässan i Älvsjö i ett exemplar som ägs av Vy Buss i Norge. Triumph E12 är en fullelektrisk elbuss, 12,3 meter lång och med plats för 45 passagerare. Även här kommer batteripaketet på 423 kWh från CATL och motorn från Dana är på 370 kW. Räckvidden uppges av importören till 350 kilometer.
Nästan ny i Sverige är polska Automets lilla elektriska stadsbuss MiniCity som är baserad på en Mercedes-Benz Sprinter. Flexlinjer och busslinjer i mindre tätorter är ett naturligt användningsområde för bussen.
Automet representeras i Sverige av Vinga Bus Partner som har levererat två exemplar till Keolis för tätortstrafiken i Bålsta i Uppland. Där planerar UL för övrigt ett nytt busslinjenät med fyra lokala busslinjer.
Den buss från Automet som Vinga Bus Partner visade på mässan är åtta meter lång och kan inredas för 10 – 16 sittande passagerare och (beroende på antalet sittplatser) 2 – 12 stående. En rullstolsplats finns.
Bussen har bakhjulsdrift och kan fås med en elmotor med maxeffekt upp till 200 kW. Flera alternativa paket finns med litiumjonbatterier på 78 – 140 kWh. Räckvidden uppges till 160 – 300 kilometer.
Vinga Bus Partner visade också en Scania/Beulas turistbuss i sin monter.
Bland de många mindre bussar som visades på mässan är det värt att också uppmärksamma litauiska Altas Auto som visade ett antal bussar, bland dem eldrivna Altas Novus Cityline.
Bussen kan fås med en kapacitet på 22 eller 19 passagerare, beroende på om den ska ha en rullstolsplats eller inte.
Altas Novus Cityline har en motor på 150 kW och batteripaket om 115 kWh vilket ger bussen en räckvidd på 270 kilometer enligt normen Sort 2.
En helt unik buss fanns också på mässan. Det var finska Jeti Industries som visade sin bokstavligt talat allra första buss, en tolvmeters lågentrébuss för stadstrafik. Enligt företaget är bussen byggd uteslutande av europeiska, främst finska och svenska komponenter, men monterad i Kina.
Jeti är ett företag som är baserat i Åbo och grundat av den finske entreprenören Niko Andersson och helt Finlandsägt. Ambitionen är att i framtiden flytta hem hela produktionen till Finland och att utvidgas produktsortiment till 12-, 13- och 15-meters stadsbussar.
I utvecklingsarbetet har Jeti ett nära samarbete med svenska Thoreb som står bakom IT-lösningarna på bussen, från infotainmentsystem för passagerarna till kommunikationssystem, lösningar för fordonsdiagnostik med mera.
Lämna ett svar