Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris siktar på Norden med ny elbuss

Solaris premiärvisade på tisdagen sin nya, 15-meters elbuss som är direkt skräddarsydd för den nordiska marknaden. Foto: Solaris.

Med direkt sikte på den nordiska marknaden lanserade busstillverkaren Solaris på tisdagen sin nya elbuss för regional- och stadstrafik, Urbino 15 LE electric. Det är en femton meter lång, treaxlig lågentrébuss. Den första bussen går till Kristiansand i Norge med Boreal som operatör. ”Men vi har mötts av stort intresse också från andra marknader än den nordiska och kommer att erbjuda bussen även där”, betonade Solaris vd Javier Calleja på lanseringen på tisdagsmiddagen. Nästa år kommer Urbino 15 LE electric till Sverige.

Solaris´ nya batteribuss hade världspremiär på tisdagen och är i praktiken skräddarsydd för den nordiska marknaden. Följaktligen är det exemplar som Solaris visade på ett digitalt event på tisdagen också i enlighet med den nordiska standarden Bus Nordic. Bussen har också Solaris Skandinavienpaket med bland annat värmeisolering anpassad för nordiskt klimat.

Den nya, batteridrivna 15-metersbussen kompletterar också Solaris produktpalett när det gäller batteribussar som nu omfattar bussar från 8,9 meter till 24 meter lång dubbelledade elbussar.

Nya Solaris Urbino 15 LE electric kan förutom dördepåladdning via plug-in-kontakt fås med två alternativa pantograflösningar för snabbladdning. Foto: Solaris.

15-metersbussar är för övrigt inget nytt för Solaris, även om den nya modellen inte kommer att finnas i annat än elektrisk version. Inte minst på den svenska marknaden har den polska tillverkaren tidigare haft betydande framgångar med 15-metersbussar för regionaltrafik. Totalt har Solaris levererat närmare 1 300 sådana bussar.

Solaris´ vd Javier Calleja: Förhoppningsvis kommer en bränslecellsdriven version i en nära framtid.

– Förhoppningsvis kommer vi i en nära framtid också att kunna presentera en bränslecellsdriven version av Urbino 15 LE electric, kommenterade Solaris vd Javier Calleja i samband med presentationen av den nya elbussen.

Solaris presenterade sin första hybridbuss 2006. Första batteribussen från Solaris kom 2011 och den första bränslecellsbussen presenterades på UITP:S stora mässa i Stockholm förra året.

Urbino 15 LE electric kan fås med digitala backspeglar. Hela förarplatsen är digitaliserad. Foto: Solaris.

Räckvidd
Nya Urbino 15 LE är försedd med en elektrisk, vätskekyld centralmotor från ZF på 300 kW. Den andra axeln är drivaxel.

Med tanke på att bussen dels är starkare än de mindre versionerna av Urbino electric, dels att den ofta kommer att köras i högre hastigheter när den används i regionaltrafik har Solaris ljudisolerat hela drivlinan och optimerat denna för att hålla bullernivåerna nere.

Bussen har totalt sex batteripaket med en total kapacitet på 470 kWh. Fyra av batterierna är placerad i bussens bakparti och två på taket. Med tanke på att bussen är tänkt att kunna gå i såväl stadstrafik som regionaltrafik är är räckvidden betydelsefull.

– Vi kan garantera 250 kilometers räckvidd på en laddning i slutet av batteriernas livstid, oavsett konfiguration, väderförhållanden med mera, sa Solaris vice vd Petros Spinars vid lanseringen.

Solaris erbjuder flera olika alternativ för batteriladdning, dels via plug-in-kontakt som alla bussar är utrustade med, dels snabbladdning via två alternativa pantograflösningar.

För att underlätta för operatörerna att depåladda Urbino 15 LE electric kan kunden välja mellan fyra alternativa placeringar av kontakten: över framaxeln på vänster eller höger sida, i fronten eller i bakpartiet.

Beroende på konfiguration, dörrlösningar med mera har Urbino 15LE electric 51 – 65 sittplatser. Foto: Solaris.

Digital
Förarplatsen är helt digital med pekskärmar som har en rad säkerhetsfunktioner, allt från bältespåminnare till strålkastare och vindrutetorkare som slås på automatiskt. Mobileye förarstöd för att eliminera döda vinklar samt varna för kollision med andra fordon eller fotgängare.

Urbino 15 LE electric kan fås antingen med konventionella backspeglar eller med digitala.

Luftkonditioneringen bygger på en koldioxiddriven värmepump. Beroende på konfiguration, bland annat två eller tre dörrar, kan Urbino 15 LE electric fås med 51 – 65 sittplatser och en total passagerarkapacitet på upp till 105 personer – men då blir det nog att trängas….

Två av stolarna är för övrigt utrustade med Isofix system för barnstolar. Samtliga platser är försedda med säkerhetsbälten och bussen klarar klass II-kraven.

Den digitala infrastrukturen i Urbino 15 LE följer den internationella standarden ITxPT. Ombord finns tre skärmar för infotainment till passagerarna.

De första två Solris Urbino 15 LE electric levereras till Norge. Till Sverige kommer bussen nästa år uppger Solaris. Under första kvartalet ska den testas i samarbete med en inte namngiven kund och under andra halvåret 2021 ska den fältprovas i trafik med passagerare.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)