
Påstigning i alla dörrar, öppning för tvärgående BRT-linjer och möjligheter till trafik i egen regi är några av de punkter som tas upp av den nya treklöver som ska styra Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
I skuggan av fredagens presentation av en regeringsöverenskommelse mellan SD, M, KD och L presenterade mittenkoalitionen i Region Stockholm sin politiska plattform. Stor uppmärksamhet ägnas där åt kollektivtrafiken. SL och Region Stockholm står för mer än hälften av all kollektivtrafik i landet. Bakom plattformen står S, MP och C som efter valet tar över från den tidigare borgerliga majoriteten. En ökning av kollektivtrafikens marknadsandel och öppning för att köra viss trafik i egen regi är två av inslagen i den politiska plattformen för de nya, styrande treklövern i Region Stockholm. Dessutom ska alla dörrar på bussarna kunna användas för påstigning.
Några taxesänkningar utlovas inte utan de tre partierna skriver istället att taxan och prissättningen i kollektivtrafiken ska ses i ljuset av kostnadsutvecklingen med hög inflation som driver upp kostnaderna.
Sommarlovskortet för barn och unga permanentas. Region Stockholm ska påbörja en utredning av taxorna. I utredningen ingår även att titta på ett lågtrafikkort, heter det i plattformen. Där öppnar partierna också för att driva delar av trafiken i egen regi, men inte som ett självändamål. Och det ska vara klart att fördelarna med egen regi är betydande. Dessutom ska en eventuell trafik i egen regi inte vara något permanent.

Region Stockholm kommer de närmaste fyra åren att styras av C, S och MP med stöd av V. På fredagen presenterade partierna sin politiska plattform med ett långt avsnitt om kollektivtrafik. Från vänster: Gustav Hemming(C), Aida Hadžialić(S) och Anton Fendert(MP). Regionen står för mer än hälften av all kollektivtrafik i Sverige.
– Region Stockholm ska ha ett neutralt synsätt på olika driftsformer i kollektivtrafiken. Den aktör som i god konkurrens ger bäst kvalitet, styrförmåga och beredskap ska väljas oavsett driftsform. Därför behöver hindren för benchmarking och egen regi tas bort. Innan egenregianbud eller drift i egen regi ska aktualiseras, behöver en analys som påvisar större effektivitet eller andra påtagliga fördelar göras.
– Ett återtagande i egen drift ska vara tidsbegränsat, och om de åstundade fördelarna inte realiserats ska verksamhetsområdet upphandlas på nytt, skriver de tre partierna.
Annat som partierna är eniga om är att samordningen mellan buss-. och båttrafiken ska bli bättre, nattrafiken utvecklas och stationsavgiften på Arlanda ska bort.
För att få ned restiderna och öka framkomligheten på bussarna ska påstigning genom bussarnas alla dörrar införas med start på stombussarna. Men det får inte ske till priset av minskade biljettintäkter.
Kollektivtrafiken ska också växa med nya linjer och linjedragningar. Det gäller bland annat tvärgående trafik inklusive BRT-linjer som exempelvis Stockholmsbågen.
Elektrifieringen av busstrafiken ska fortsätta och vara prioriterad. Även färdtjänsten ska arbeta mot målet om en mer elektrifierad och förnybar fordonsflotta 2030.
Klicka här för att ladda ner platformen.
Lämna ett svar