Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rött för bussen i Malmö

Styurmansbron i Malmö som den kommer att se ut. Bild: Swerock.

I framtiden ska bussen köra på rött i Malmö. Bokstavligt talat. En helt ny, röd bro för bussar, gående och cyklister ska byggas över Södra Varvsbassängen i Malmö. Just nu pågår omfattande tester av den röda betongen till bron.

Bron har fått namnet Styrmansbron och kommer att byggas av Peab Anläggning med start under våren 2023. Den blir cirka 70 meter lång och ska förbinda Styrmansgatan med Varvsstaden/Västra Hamnen.

Den röda färgen gör att bron kommer sticka ut i stadsmiljön. Inspirationen kommer från den röda färg som finns på tegelhusen i gamla Kockumsområdet, Varvsstaden. Bron kommer att ha bussfiler samt gång- och cykelväg, byggd i röd betong, med röda räcken och röd asfalt. Som bredast kommer den att vara 26 meter.

– Detta projekt ger oss en unik möjlighet att exponera vår produkt i en helt annan färgskala, vi lämnar vår vanliga gråskala och skapar en färgklick i Malmös stadsmiljö, säger Viktor Sundberg, avdelningschef på Swerock som ska leverera cirka 1 500 kubikmeter röd betong till bron.

I slutet av sommaren påbörjades testerna på Swerocks fabrik i Malmö. Då provblandades betongen med ett flytande färgpigment. I fabriken har det gjutits kuber av den röda betongen, med olika halt av pigment. Betongkuberna genomgår nu noggranna tester för att kontrollera att betongen kommer vara hållbar oavsett påfrestningar från väder och trafik.

– 28 dagar efter provgjutningen trycktestas betongen för att kontrollera hållfastheten. Efter ytterligare 56 dagar görs ett frystest där man lägger betongen i saltlösning och utsätter den för olika temperaturer. Det är många olika utmaningar med det här projektet, bland annat med sammansättningen som kan påverka färgtonen på betongen, säger Swerocks produktionscoach, Stefan Andersson.

Bron kommer enligt planen att stå klar i slutet av år 2024. Då ska bussarna också köra på rött.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)