
Megawatt – snart går det att ladda en elbuss på en kvart och sedan köra cirka 40 mil. Foto: Ulo Maasing.
Tekniken för elbussar utvecklas nu i snabb takt. Om bara något år ska det gå att ladda en batteridriven turist- eller långfärdsbuss på 15 minuter och sedan kunna köra 400 kilometer. Lösningen heter Megawatt. Eller, för att vara mer precis, Megawatt Charging System, MCS. Men det kräver ny laddinfrastruktur och standardisering.
Att idag ladda batterierna på en elbuss tar timmar, samtidigt som det ger en räckvidd för bussen på cirka 200, i bästa fall bortåt 300 kilometer. Därför har heller inte elbussar för mer långväga trafik ännu fått något genombrott. Men 2024 kan det bli ändring på det.
Tekniken presenterades i dagarna på buss- och lastbilstillverkaren MAN:s eMobility days i München. I likhet med Scania ingår MAN i Volkswagenägda Traton Group. Tillsammans med Volvokoncernen och Daimler Truck bildade Traton i somras ett gemensamt företag som ska installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter för turistbussar och tunga lastbilar (klicka här).
Det är här megawattladdningen, MCS, kommer in.
Dagens CCS2-kontakter som används för att ladda elbussar och ellastbilar klarar maximalt en laddeffekt på 375 kW. Men den nya megawattlösningen klarar tio gånger så stor laddeffekt, 3 750 kW. Men en sådan effekt utvecklar mycket värme. För att klara det krävs en vattenkylning av såväl laddkabel som laddsystemet i själva bussen. 2024 ska serieproduktionen av MCS vara igång.
Det öppnar för batteridrivna långfärdsbussar och kan bli högintressant för expressbussar. En utmaning är dock att det idag i snabb takt byggs ut laddinfrastruktur för dagens CCS-kontakter som inte klarar den betydligt snabbare MCS-lösningen.
Lämna ett svar